Week van de Pleegzorg in Nijmegen

Week van de Pleegzorg in Nijmegen

 NIJMEGEN – De regio Rijk van Nijmegen is gestart met een campagne om meer pleegouders te vinden. Deze sluit aan bij de week van de pleegzorg die afgelopen woensdag van start is gegaan. Wat wordt er allemaal gedaan in deze campagne en hoe is dit tot nu toe verlopen? 

Pleegzorg Nederland vertelt op hun site dat het aantal kinderen voor wie pleegzorg nodig is blijft groeien. Dat terwijl het aantal pleegouders al jaren afneemt. Jaarlijks zijn er 3500 nieuwe pleegouders nodig. Eind 2018 waren er al bijna 1000 pleegouders te weinig. Dit tekort is in de regio Rijk van Nijmegen ook duidelijk zichtbaar, vertelt de gemeente Nijmegen op hun site. Hierdoor lukt het steeds minder goed om een ideale match te vinden voor de pleegkinderen, want dat is ook belangrijk bij het vinden van pleegouders. Daarom is Nijmegen samen met buurgemeenten al sinds december 2019 een campagne gestart met de Week van de Pleegzorg als piekmoment.  

Adviseur bij gemeente Nijmegen en de persoon achter de Pleegzorg campagne Nadieh Pennings vertelt over de campagne en het effect ervan. Pennings heeft samen met haar collega’s hard gewerkt aan een nieuwe website (pleegzorgrijkvannijmegen.nl). Hierop staat betere informatie voor potentiële pleegouders maar nu ook veel foto’s en verhalen van echte pleegouders uit de regio. Ook is er nu een pleegzorgkaart. Hierop staan animaties van de pleegkinderen met een fictieve naam en omschrijving. Zo weten mensen of er pleegkinderen in hun buurt wonen en voelt het opvangen van een pleegkind minder ‘ver weg’. Daarnaast loopt er een gesponsorde campagne online: “Dat betekent dat op Facebook en Instagram geïnteresseerden op de hoogte worden gebracht van onze website.” vertelt Pennings. Deze reclames, speciaal gericht op de doelgroep, lopen tot eind 2021.  

  Naast het werven van nieuwe pleegouders, worden mensen die al pleegouder zijn op een speciale manier bedankt. Alle 200 pleegouders hebben een brief van alle wethouders gekregen met een VVV bon van 100 euro en biologische koekjes erbij. Een waardering voor het opvangen van de kinderen, die volgens Pennings zeer werd gewaardeerd: “Daar hebben we heel veel enthousiaste reacties op gehad.” Sommige pleegouders kregen deze cadeaus zelfs uitgereikt door de wethouders in de regio. De wethouders hebben namelijk in hun gemeente gecheckt welke pleegouders open stonden voor zo’n bezoekje en hen op deze manier persoonlijk bedankt voor hun werk.   

Pennings heeft zeker gemerkt dat de campagne nut heeft gehad: “Ik kan met veel trots zeggen dat we sinds de Week van de Pleegzorg op 35 ‘responses’ zitten. Daarvan willen er 20 pleegouder worden.” vertelt ze. Om een vergelijking te geven; hiervoor kwamen mensen mondjesmaat naar informatiebijeenkomsten. Ook vertelt Pennings over pleegouder Melissa die met haar verhaal grote indruk heeft gemaakt waardoor zij in twee weken is uitgegroeid tot een echte pleegouder-influencer. Bekende Nederlanders zoals Najib Amhali en Linda de Mol hebben haar verhaal gedeeld of haar benaderd en ze is al geïnterviewd door Omroep Gelderland en FunX. Zelfs Rob Jetten is live op Instagram in gesprek gegaan met Melissa én ze is benaderd door het NPO programma ‘De Nieuwe Maan’ waarin ze haar verhaal mag doen. Kortom, de pleegzorg is enorm in de aandacht gekomen en dat was én is natuurlijk het doel.  

Er zijn genoeg plannen om de campagne in de toekomst door te zetten. “Volgend jaar zullen we op verschillende momenten aandacht genereren door nieuwe piekmomenten te bedenken.” vertelt Pennings. Naast deze Week van de Pleegzorg is Kerstmis daar een goed voorbeeld van. Maar ook zijn er al veel ideeën bedacht voor wanneer corona over zou zijn. Bijvoorbeeld een expositie vanaf Nijmegen Centraal tot Plein 44 met foto’s en verhalen over de pleegzorg. Of een feestavond voor alle pleegouders waarbij BN’ers die zelf pleegouder zijn worden uitgenodigd. Er is zelfs een plan om een pop-upstore te starten met daarin de nieuwe folders en flyers, een coffeetable boek met foto’s, verhalen en quotes én een VR-bril waarmee je een dag kan meemaken door de ogen van een pleegkind of -ouder. Daarnaast zouden er ook een pleegkind en -ouder in de pop-upstore aanwezig zijn aan wie je vragen kan stellen maar helaas was dit door corona dus allemaal niet mogelijk.  

Pennings denkt dat alle gemeentes in Nederland wel na mogen denken over hoe ze pleegouders kunnen blijven ondersteunen. Sommigen mensen willen wel pleegouder worden maar kunnen niet aan de voorwaarden voldoen. Deze mensen zouden dan gesteund kunnen worden zodat ze toch pleegouder kunnen worden. Daar kunnen de gemeentes meer over nadenken. Er kan dus nog veel verbeteren maar door onder andere de campagne is er gelukkig wel vooruitgang te zien. Wil je zelf nou meer weten over pleegzorg? Kijk dan zeker even op de site van Pleegzorg Rijk van Nijmegen: https://www.pleegzorgrijkvannijmegen.nl/ 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *