Campus Nijmegen op de schop: ‘moet groener’

Campus Nijmegen op de schop: ‘moet groener’

NIJMEGEN – Rondom de campus Heijendaal, waar de Radboud Universiteit, RadboudUMC, Technovium en de HAN zijn gevestigd, is het altijd een drukke boel wat betreft autoverkeer. Hier moet wat aan gebeuren. Dat staat in het Meerjarenprogramma Duurzaam Bereikbaar Heijendaal 2019-2023.

In samenwerking met onder andere gemeente Nijmegen, NS, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de campus is dit meerjarenprogramma uitgebracht. Het moet verkeersveiler, groener en autoluwer.

In 2030 moeten de fietser, de voetganger, maar ook de OV-reiziger de norm worden, het is een streven van de campus om per 2030 CO2-neutraal te worden. In station Heyendaal wordt circa 13 miljoen euro geïnvesteerd, meer en ruimere perrons zullen volgens de gemeente Nijmegen bijdragen aan een duurzaam, bereikbare campus.

Drukkere verkeerslocaties in en rondom de campus worden aangepakt. Automobilisten die naar het RadboudUMC moeten, rijden bijvoorbeeld niet meer over de campus. Deze worden omgeleid via de Driehuizerweg. De omleiding zal dienen als route richting de parkeergarages.

Deze plannen sluiten aan bij de vergadering van ‘European Green Challenges’ die in november 2018 gehouden werd in Nijmegen. Hier kwam duidelijk uit dat er wat moest veranderen aan de mobiliteit in Nijmegen.

Een stap in de goede richting, die volgens gemeente Nijmegen bij zal dragen aan de leefbaarheid en verkeersveiligheid van Nijmegenaren.

Voor meer informatie over het programma Duurzaam Bereikbaar Heyendaal: https://www.duurzaambereikbaarheijendaal.nl

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *