Namasté tegen geweld

Namasté tegen geweld

Foto door Pexels.com

Als je aan religie denkt, kan je ook aan geweld denken. Grootschalig, zoals aanslagen uit naam van geloof. Maar ook kleinschalig, als iemand uit huis gezet wordt omdat zijn geaardheid niet geaccepteerd wordt. Geweld is waarschijnlijk niet waar je aan denkt als ik het over Boeddhisme heb. Je denkt eerder aan mediteren, yoga, zen. Maar het Boeddhisme brengt wel degelijk geweld met zich mee. Ondanks dat, is het Boeddhisme een vreedzame levensbeschouwing. 

Het Boeddhisme is een levensbeschouwelijke stroming gebouwd op vrede. Het komt van Boeddha, ofwel prins Siddharta. Hij wilde weten waarom lijden bestond maar kon hier moeilijk achter komen. Na een lange tijd lukte hem dit wel, hij bereikte het Nirvana doordat hij het “willen” in het leven had losgelaten. Het Boeddhisme draait vooral om het leren kennen van jezelf, niet om het verspreiden van eigen geloof wat voor veel andere religies wel belangrijk is. Een van de vijf voorschriften, een leefregel, is Ahimsa. Dit betekent geweldloosheid. Als je je niet aan dit voorschrift houdt, leef je in onwetendheid. Hierdoor kan je het Nirvana nooit bereiken, terwijl dit voor een Boeddhist het belangrijkste is. 

Door het Nirvana te bereiken stopt de eeuwige cirkel van geboren worden en doodgaan, dat wordt ook wel Samsara genoemd. Als je mediteert leer je je eigen geest kennen. In het Boeddhisme is het niet gewoonlijk om levende wezens te doden omdat je je vooral met jezelf bezig houdt. “Boeddhisten die naar geweld grijpen, zijn geen echte boeddhisten”, aldus de Dalai Lama. 

Ondanks dat heeft het Boeddhisme toch veel te maken gehad met geweld. Agressie tegen christenen en moslims neemt al sinds 2009 toe, aldus Trouw. In 2017 drongen tientallen boeddhisten een christelijke kerk in Sri Lanka binnen, de zondag erop werd een deel van de kerk verwoest.  

Bij boeddhistisch geweld speelt nationalisme en de drang om eigen gebied / identiteit te beschermen een grote rol. De leider van de BBS, de monnik Galayoda Thero, zei in een interview met Ceylon Today: “De oorlog met moslimextremisten zal erger zijn dan die met de Tamil Tijgers.” Een strijd die meer dan zeventigduizend levens heeft gekost, volgens Historiek.  

Tussen 1971 en 1973 werden er zo’n drieduizend communisten vermoord omdat er geloofd werd dat zij de belichaming waren van Mara, een demoon die mensen in Samsara houdt. “Wie de religie vernietigt is geen complete persoon. We moeten daarom niet de intentie hebben om mensen te vermoorden, maar Mara”, aldus Monnik Phra Kittiwuttho.  

Al vanaf Boeddha’s tijd bestaat er dubbelzinnigheid over het gebruik van geweld tegen personen. Ook dit kan een bewijs zijn dat het boeddhisme geen vreedzaam geloof is. Sommige oude geschriften staan staatsgeweld toe. Dat blijkt uit een artikel van vrienden van het Boeddhisme   

Toch wordt boeddhistische geweld vooral mogelijk gemaakt door de regering. “Zonder staatssteun waren er waarschijnlijk ook geen extremistische monniken”, aldus professor in religiewetenschappen Jerryson. Thero blijkt sympathie te krijgen van de minister van justitie van Sri Lanka. In juni 2017 werd hij gearresteerd maar hij kwam meteen vrij, aldus Trouw. Het Boeddhisme in nauw verweven met de Sri Lankaanse staat. Daarom grijpt de regering meestal niet in. Zo ook in het dorpje met de christelijke kerk. De overheid censureert nieuws over boeddhistisch geweld.  

Het Boeddhisme is dus toch een vreedzame levensbeschouwing, ook al zijn er radicale groepen. Deze groepen worden vooral ondersteund door de regering. Zonder hen zouden gewelddadige boeddhisten er waarschijnlijk niet zijn. Het boeddhisme is gebouwd op het loslaten van het “willen”. De Boeddhisten die moorden, hebben nog wel een begeerte. Zij zullen nooit het Nirvana bereiken en focussen zich niet op de kern van het Boeddhisme.    

Ook al vind ik dat het Boeddhisme hier in het westen geromantiseerd wordt, vind ik het geen gewelddadige levensbeschouwing. De kern van het Boeddhisme is alles behalve dat. Wat ik mooi vind aan de levensbeschouwing, is dat je je vooral met jezelf bezig houdt. Het gaat niet om het overtuigen van niet-gelovige. Je leeft een simpel, rustig leven waarin je jezelf leert kennen en het idee van “willen” loslaat.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *