Bestrijd ongelijkheid hoofdpunt bij onderwijsverkiezingsdebat

Bestrijd ongelijkheid hoofdpunt bij onderwijsverkiezingsdebat

De Overheid moet ongelijkheid tussen leerlingen bestrijden. Dat is wat naar voren kwam in een discussie over prioriteiten in het onderwijs tijdens het onderwijsverkiezingsdebat afgelopen dinsdag tussen verschillende Kamerleden.  

 De discussie opende met een stelling van Lisa Westerveld van GroenLinks. Zij stelde dat er in het onderwijs onder anderen door de coronacrisis een grotere ongelijkheid is ontstaan tussen leerlingen. Dat is vooral op de basisscholen zo. Kirsten van den Hul (PvdA), Harm Beertema (PVV), Paul van Meenen (D66) en Peter Kwint (SP) sloten zich aan bij deze stelling van Westerveld. 

 Van den Hul (PvdA) vulde Westerveld (GroenLinks) vervolgens aan: “Niet iedereen heeft even gemakkelijk toegang tot online les, de WIFI is niet altijd even goed en niet elke leerling heeft een eigen laptop tot zijn beschikking.” Vervolgens stelde zij ook dat rijkere ouders meer toegang hebben tot eventuele bijles voor hun kinderen die een leerachterstand hebben opgelopen door deze crisis. Voor ouders die minder geld tot hun beschikking hebben is het moeilijker om bijlessen voor hun kind te regelen. Hierdoor zal de kloof alleen nog maar vergroten, aldus Van den Hul. 

 Marshallplan 

 Tijdens de discussie, die verder erg rustig verliep, kwam kamerlid Van Meenen (D66) met een zogenoemd meerjarig Marshallplan. Hij onderstelde dat er zeker ongelijkheden waren tussen leerlingen en dat deze door de crisis alleen maar vergroot waren. Met dit Marshallplan hoopt het D66-Kamerlid de verschillen te verkleinen. “Leraren moeten meehelpen aan dit plan. Zij zitten het dichtst op deze leerlingen en zullen het snelst met oplossingen komen, in tegenstelling tot schooldirecteuren.”. Verder stelt hij dat er duurzaam geïnvesteerd moet worden. Dit door middel van meerdere bedragen over verschillende jaren en niet één groot eenmalig bedrag. 

 Kwint (SP) had daarop te zeggen dat “De gevolgen van Corona raken vooral de onderkant van de samenleving. De kinderen van deze mensen hebben ook meer moeite met online les. Zolang je deze groep niet genoeg helpt, kun je zoveel plannen opstellen als je wil maar gaan deze niet slagen.” Verder stelt hij dat “als je de basis optimaliseert, dit voor beter onderwijs zal zorgen”.  

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *