Album recensie: Pale Waves – Who am I?

Album recensie: Pale Waves – Who am I?

Toen de indie-rock band Pale Waves hun debuutalbum ‘My Mind Makes Noises’ uitbracht in 2018 was dit nog onder de vleugels van platenlabel vrienden The 1975. Nu met album nummer twee leggen ze de focus minder op de samenwerkingen en meer op wat de bandleider Heather Baron-Gracie te zeggen heeft.

Met hun nieuwe album ‘Who am I?’ zingt Pale Waves over zelfontdekking en acceptatie. De band neemt je mee terug de tijd in met het gebruik van nostalgische ‘00s pop-rock elementen. In het nummer ‘Change’ is duidelijk de invloed van ‘00s pop-rock artiesten zoals Paramore en Avril Lavigne te horen. Terwijl ‘Easy’ een typisch voorbeeld is van romantic pop met haar lieve teksten over de liefde, is ‘You don’t own me’ een dikke middelvinger naar het patriarchaat.

In het nummer ‘She´s My Religion’ wordt voor het eerst de vrouwelijke pronouns in een romantische context gebruikt. Ze zingt niet alleen over zelfacceptatie, maar geeft ook een goed voorbeeld voor vele anderen door open te zijn over haar seksualiteit. Wanneer zangeres Heather Baron-Gracie in ´Tomorrow´ liefelijk de tekst ‘’you’re one of a kind just trust me, trust me’’ zingt voelt dit echt en rechtstreeks uit het hart.

Het is in de tweede helft van het album waar de band wat hapert. De drama ontbreekt en de songteksten zijn niet zo betekenisvol als in de eerste helft van het album. Ondanks dat ‘Who am I?’ niet het empowerment album is geworden als dat de band had gehoopt, zit het toch vol met goede muziek en mooie teksten. Je krijgt het gevoel dat ze nog aan het uitvinden zijn wie zij zijn als band, maar ze gaan zeker de goede richting in.