Vastgelopen schip in Suezkanaal weer los

Vastgelopen schip in Suezkanaal weer los

Het containerschip weer los in Suezkanaal.

Het vastgelopen schip in het Suezkanaal is losgetrokken, het scheepsverkeer hervat zich. Het containerschip blokkeerde al dagenlang het scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Afgelopen dinsdag kwam het schip, de Ever Given, vast te liggen.

Het schip is 400 meter lang en weegt 224 duizend ton. Door een zandstorm kwam het vaartuig vast te liggen. Het schip is erg gevoelig voor zijwind en kwam daardoor overdwars te liggen. Maandagochtend werd het schip al deels losgetrokken door het Nederlandse bedrijf Boskalis. Boskalis meldde dat er ongeveer 30.000 kubieke meter zand is gebaggerd om het schip helemaal los te krijgen. Met behulp van elf sleepboten en twee sterke zee sleepboten is het vaartuig losgetrokken. Het schip is nadat het is losgetrokken, weggevaren op eigen kracht.

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Dagelijks gaat er bijna 10 miljoen dollar aan goederen door het 193 kilometer lange Suezkanaal.

Afgelopen zondag lagen er al meer dan 320 boten stil. De file werd bestempeld als de duurste op aarde. Scheepsvaartkenner LIoyd’s List becijferde dat de blokkade per uur 400 miljoen dollar aan schade opleverde. Een lange blokkade kan gevolgen hebben voor de wereldhandel. Leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie kunnen gevolgen zijn. Dit zal vooral voor Europa een probleem worden.

Sommige Rederijen kozen ervoor hun schepen te laten omvaren, deze route gaat rond Kaap de Goede Hoop, bij Zuid-Afrika. De alternatieve route duurt ongeveer twee weken langer en kost meer brandstof.

In Nederland zeiden onder meer de bedrijven Blokker, Big Bazar en EasyToys te vrezen voor vertraging. Zo vreest de supermarkt Groen76 ook voor vertraging en hogere inkoopprijzen. De eigenaar sprak: “Wij halen redelijk wat goederen uit China die worden vervoerd door het Suezkanaal, ik hoop niet dat ik straks zonder spullen zit of dat ik straks heel veel moet gaan bijbetalen. Wij hebben er nu nog geen last van maar er bestaat een kans dat bepaalde goederen zoals oortjes en opladers vertraging zullen hebben, wij moeten diegene die wij nu hebben dan helaas duurder maken. Dit is natuurlijk niet goed voor de zaken dus laten we hopen van niet”.

Het is nog niet duidelijk wat de precieze schade is voor Europa en Nederland.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *