De invloed van sociale media op jonge beleggers

De invloed van sociale media op jonge beleggers

Investeren in aandelen en crypto is booming. Steeds meer jongeren vinden de weg naar beleggingsapps. Maar in hoeverre laten deze jongeren zich beïnvloeden door sociale media accounts over beleggen?

Als je ook maar 1 filmpje over beleggen bekijkt op YouTube krijg je meteen, bij elke video die je daarna kijkt, advertentiefilmpjes waar jonge jongens met dikke auto’s en een dik huis op Bali vertellen hoe jij dat ook kan bereiken. Namelijk door je geld te beleggen in crypto, aandelen of vastgoed. Beleggen lijkt steeds meer een hype te worden op sociale media.

Niet alleen op YouTube maar ook op Instagram schieten de accounts over investeren als paddenstoelen uit de grond. Lorenzo Pistone van het account “Slim Investeren” verteld dat hij wel invloed heeft op de keuze of jongeren gaan beleggen of niet maar hij geeft geen financieel advies. “Door te delen hoe makkelijk het is om bezig te zijn met beleggen en concepten in Jip- en Janneketaal uit te leggen moedig ik jongeren wel aan geloof ik.” Op de vraag wat hij wil bereiken met zijn Instagramaccount antwoordt hij: “Ik  wil jongeren laten inzien dat je nu alvast slim om moet gaan met je geld door een deel van je vermogen te beleggen. Zo ga je wat mij betreft hoe dan ook een goed pensioen tegemoet”. Ook Jelle Vintges van het account “Beleggen met Ome DUO” probeert jonge beleggers te inspireren. “Maar ik heb niet het gevoel dat ik veel invloed heb op de keuzes van de jonge beleggers op de beurs. Ik zie mijn account als een educatief iets en probeer dan ook nooit beleggingsadvies te geven”. Jelle deelt zijn eigen aandelenportfolio met zijn volgers net zoals vele anderen sociale media accounts dat ook doen. “We hebben met alle accounts over beleggen misschien toch wel een beetje invloed op de keuzes van jonge beleggers. Als iemand steeds hetzelfde aandeel voorbij ziet komen op YouTube en Instagram zal dat diegene kunnen beïnvloeden in zijn keuzes. Maar ik probeer geen voorbeeld te zijn”.

Meer ervaren beleggers zijn sceptisch: “Het voordeel is dat beleggers via sociale media snel worden geïnformeerd. Maar het is wel eng dat je niet meer weet wat je kunt vertrouwen. Iedereen maakt elkaar op sociale media helemaal gek over bijvoorbeeld cryptomunten. Als Elon Musk zegt “koop Bitcoin” dan hobbelen veel jongeren daarachteraan zonder dat ze weten wat Bitcoin eigenlijk inhoudt. Vroeger was de jeugd ook totaal niet bezig met geld. Maar nu gaan jongeren meer beleggen omdat de rente heel laag is en het goed gaat op de beurs en de cryptomarkt. Het komt ook omdat jongeren zich tijdens de coronacrisis vervelen. Ze beseffen alleen niet dat het over een tijd weer in elkaar gaat storten. Ze denken dat alles alleen maar tientallen procenten stijgt. De beurs is een hele gekke wereld en de meeste jongeren hebben geen idee waarin ze investeren. Dat is wel gevaarlijk want op die manier kunnen ze later zwaar in de schulden komen.”

Een van de jonge beleggers is Nick. Hij leest zich wel in via Twitter maar laat zicht niet gek maken door alles wat op sociale media wordt geroepen. “Zelf vind ik het een slechte zaak dat er zoveel accounts over beleggen zijn. Er wordt tegenwoordig ook veel in gescamd. Beleggen moet je echt met je eigen gevoel doen.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *