Meer dodelijke slachtoffers e-bike in 2020 

Meer dodelijke slachtoffers e-bike in 2020 

In het jaar 2020 zijn volgens de nieuwe cijfers van het CBS de meeste dodelijke slachtoffers gevallen door een fietsongeluk in 25 jaar tijd. Dit waren er 229. Maar liefst een derde van deze dodelijke slachtoffers was de bestuurder van een e-bike. 

Sectiemanager fietsen van de Rijwiel- en Automobiel Industrie (RAI), Remco Tekstra, stelt dat in de afgelopen jaren de verkoopcijfers van de e-bike sterk zijn toegenomen. “Vooral oudere mensen hebben behoefte aan meer mobiliteit, door de e-bike worden de afstanden verkleind en hebben oudere mensen dus meer vrijheid.” Volgens Tekstra kopen niet alleen de oudere mensen tegenwoordig een e-bike. “Steeds meer kinderen die langere afstanden naar school moeten fietsen kopen ook een e-bike.”  

Aankoop e-bike 2020 

In het afgelopen jaar zijn er een hoop e-bikes verkocht. Dit had volgens Tekstra verschillende redenen. “Fietsen is één van de weinige vormen van beweging die je dit jaar kon doen.” Ook werd er volgens hem tijdens de vakanties veel meer gefietst waardoor mensen eerder overgingen op de koop van een e-bike. Ten derde hielden huishoudens geld over omdat zij niet op vakantie gingen. Dit geld konden zij besteden aan de aankoop van een nieuwe e-bike. 

Dodelijke slachtoffers 

De toename van het aantal e-bikes gaat helaas wel gepaard met meer dodelijke slachtoffers volgens Tekstra. Het is volgens hem lastig om het aantal dodelijke slachtoffers te verlagen. “Er worden steeds meer fietskilometers gemaakt, hier horen jammer genoeg meerdere dodelijke slachtoffers bij.” De meeste dodelijke slachtoffers vallen volgens de sectiemanager in de groep van de ouderen. Deze zijn volgens hem minder wendbaar en manoeuvreren zichzelf hierdoor in gevaarlijke situaties. 

Veiligheid 

Volgens Tekstra zijn er een aantal mogelijkheden waardoor er meer veiligheid kan komen voor gebruikers van de e-bike. “De fietsvaardigheden van de kwetsbare groepen verbeteren is ten eerste erg belangrijk, hierdoor zullen ouderen zich minder in gevaarlijke situaties manoeuvreren en zullen er minder slachtoffers vallen.” Het tweede dat volgens de sectiemanager kan verbeteren is de infrastructuur in Nederland. “De infrastructuur in Nederland is al goed, maar dit kan altijd beter.” De Rijksoverheid heeft volgens hem ook de ambitie om de infrastructuur te blijven verbeteren. 

Gebruikers 

Twee gebruikers van de e-bike, Fleurentien Smittenaar en Leny Wortman, voelen zich niet onveilig op de fiets. Leny vertelt dat zij meestal niet harder rijdt dan 20 kilometer per uur en dat zij zich hierdoor veilig genoeg voelt op de fiets. Fleurentien benadrukte ook dat zij meestal niet harder dan dit gaat en zich hierdoor ook veilig voelt. Wel stelt Leny dat zij soms wat moeite heeft met de remmen. “Op een elektrische fiets gaan de remmen vaker kapot dan op een normale fiets.” Dit gebeurde dan ook bij haar. “Op een gegeven moment blokkeerden mijn remmen en ben ik van de fiets gevallen.” Doordat zij op een elektrische fiets zat en niet op een normale fiets, was de klap harder. 

Zowel Fleurentien als Leny zien niets in het dragen van een helm om de veiligheid te bevorderen. Beiden voelen zij zich op dit moment veilig genoeg om geen helm te hoeven dragen. Leny heeft het dragen van een helm wel overwogen. “Wanneer je op deze snelheid een klap maakt, is de kans op een hersenschudding groter. Het dragen van een helm is echter ook vervelend.” 

Het veiliger maken van het fietsen op een e-bike zal dus niet snel vanuit de gebruikers zelf komen, maar zal eerder vanuit de overheid moeten komen. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *