Het doel: achter het stuur met goed gevoel

Het doel: achter het stuur met goed gevoel

Een rijinstructeur voor een lesauto met zijn kwailiteitsherkenning

Emile Roemer, burgemeester van Alkmaar en lid van de SP, streeft naar een veiliger, beginnend bestuurder. Hierom is er naar aanleiding van een eerdere brief over de verbetermogelijkheden op 14 april een rapport vrijgekomen met adviezen voor de rijscholenbranche. “Van rijles naar rijonderwijs”, zo heet het verbeterplan. De totale verkeersveiligheid zou ermee verbeteren.  

Op de korte termijn wil Roemer samen met het CBR en IBKI afspreken een checklist in te voeren waarbij je de behaalde manoeuvres kunt afvinkenDaarnaast wil hij het maken van een tussentijdse toets verplicht stellen. Irene Heldens van de communicatieafdeling van het CBR, geeft aan dat Roemer en zijn adviseurs daadwerkelijk hebben gesproken.  

“Wij zijn heel blij met dit advies”, zegt Heldens waarna zij refereert naar een nieuwsbericht op de pagina van het CBRHierin staat het volgende: “Dit voorstel geeft invulling aan een jarenlange wens van de rijscholenbranche én het CBR voor meer professionaliteit van de sector.”  

In het rapport staat dat er een curriculum commissie zou moeten komen die een leerplan vaststelt en gemaakte regels handhaaft. Zo zullen ze controleren op het hebben van een kwaliteitsherkenning per rijlesinstructeur. Heldens geeft aan zich zorgen te maken hierover omdat er veel verschillen zijn in de kwaliteit van rijscholen. Op de website van verkeersschool Philippo staat hierover het volgende “Onze rijinstructeurs hebben geduld, ervaring en worden regelmatig bijgeschoold.” Een oud-leerling van de rijschool beaamt dit. “Of mijn instructeur daadwerkelijk een kwaliteitsherkenning had weet ik niet, maar je kon wel merken dat hij verstand had van wat hij deed en dat hij het goed deed.” Ook beginnende rijder Ruben Kroes vertrouwt zijn rijinstructeur “Ze zit al 25 jaar in het vak en wanneer ik les heb, stelt ze mij op mijn gemak en geeft zij de juiste instructies. Van een checklist maakt zij al gebruik.” 

Hoe kan het dan dat het slagingspercentage zo laag blijft? Er is maar een klein deel dat in één keer slaagt. Heldens zegt dat dit lage percentage aan verschillende factoren kan liggen. “Je ziet bij de rijscholen grote verschillen. Wij denken dat de meerderheid van de instructeurs goed werk leveren, maar dat er ook bij zijn die niet goed presteren. Er zijn ongeveer 1500 rijschoolhouders met een gemiddeld slagingspercentage onder de 30 procent. Er zijn er ook met een slagingspercentage van boven de 80 procent. Dat geeft te denken. Daarnaast is het ook belangrijk dat de leerling ook serieus met de rijles omgaat, een goede rijschool kiest en voldoende les neemt.” 

Markus van Tol, één van de woordvoerders van de ANWB, geeft aan het belang van het rapport te begrijpen. “Het verbeterplan is nog in een pril stadium maar ik begrijp de essentie ervan. Het streven naar het verbeteren van een rijopleiding kan namelijk ook het slagingspercentage verhogen.” 

Wat juist kan verminderen is de hoeveelheid fraude. Volgens rapport vindt er veel omkoping, diefstal van toetsen en identiteitsfraude plaats. Ook Heldens geeft dit toe “Helaas komen wij fraude bij de examens nog steeds tegen.” Oud-leerling Tinke Spijkerman heeft het examen meerdere keren moeten maken en geeft aan dat het systeem vrij dichtgetimmerd lijkt. “Er is namelijk een grote U-vorm hal met een schot tussen elke plek. Daarnaast staat er een camera op je smoel die het plegen van fraude vrij onmogelijk lijkt te maken. Wel kan zij zich voorstellen dat wanneer jij voorbereidend werk doet, er wel fraude gepleegd kan worden. Veel eerdere examens staan ook online.  

Wanneer de kwaliteit van een rijles omhooggaat, zou je kunnen stellen dat de prijs per les duurder wordt. Volgens rapport worden rijlessen regelmatig onder de kostprijs verkocht en verdienen rijscholen aan examens. Dit is niet de bedoeling. Van Tol geeft aan nog goed te moeten kijken naar de prijzen van de lessen. “Naar de prijs van de rijlessen moet nog aandachtig gekeken worden, deze kan namelijk alleen omhoog indien de kwaliteit daadwerkelijk omhooggaat.” Dit komt overeen met de betalingsbereidheid van leerlingen. “Ik ben al erg tevreden over de kwaliteit van mijn rijlessen, maar ik zou het wel accepteren en begrijpen als ik zou moeten betalen voor een extra toets.”, aldus Kroes. 

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *