Verstappen split wederom Mercedessen van elkaar 

Verstappen split wederom Mercedessen van elkaar 

Max Verstappen in zijn Red Bull op weg naar punten.

Lewis Hamilton blijkt toch weer de sterkste tijdens de Grand Prix van Portugal en pakt p1 bij de niet echt spectaculaire race. Max Verstappen sluit aan op p2 en Valtteri Bottas rijdt zoals we van hem kennen van pole naar p3.

Even leek het er in de een na laatste ronde op dat Verstappen de schade zou beperken met het behalen van de snelste raceronde. Dit levert namelijk een extra punt op in de WK-stand. Na de race werd dit hem gelijk ontnomen doordat hij in zijn snelste ronde net buiten de baan kwam. Het punt ging hierdoor naar Bottas die een fractie voor Verstappen in dezelfde ronde de snelste tijd pakte.

Het behalen van de snelste racerondes voor de mannen was mogelijk doordat zij aan het eind van de race nog een pitstop maakten voor een sneller setje banden. Hierbij nam Mercedes het voortouw door Bottas binnen te halen. Dit zorgde ervoor dat ook voor Verstappen genoeg ruimte was om een pitstop te maken zonden plekken te verliezen. Of het binnenhalen van Bottas een slimme call was van Mercedes blijft de vraag. Voordat de twee het gevecht aangingen voor het extra punt was die namelijk in het bezit van Sergio Perez. Hij rijdt wel net als Verstappen voor Red Bull, maar is geen grote concurrent voor de eerste plek in de WK-stand. Die gaat vooral tussen Hamilton en VerstappenDoordat Mercedes Bottas binnenhaalde kon Red Bull dit ook met Verstappen doen. De kans was hierdoor groot dat Verstappen het extra punt zou pakken en dit gebeurde ook. Als Verstappen niet buiten de baan was geraakt had hij de schade beperkt in de race voor het wereldkampioenschap met Hamilton. Het punt had dan beter in handen van Perez kunnen blijven. 

In het middenveld was het ook weer spannend. Het lijkt er de laatste twee jaar op dat de teams veel dichterbij elkaar zitten waardoor het steeds meer op de coureurs en strategie aankomt. Tijdens deze derde race van het seizoen heeft Lando Norris weer laten zien een enorm talent te zijn. Na de twee topteams Red Bull en Mercedes is hij gelijk aanwezig. Hierdoor wist hij vorige week nog het podium te behalen. Zijn teamgenoot Daniel Riccardo heeft na een slechte kwalificatie ook een prima race gereden. Hij ging van p16 naar p9. Het lijkt erop dat hij na zijn transfer van Renault naar McLaren dit jaar aan zijn nieuwe auto begint te wennen. Daarnaast lijkt het er ook op dat McLaren dit jaar kans maakt op de derde plek van de constructeurstitel. Bij Aston Martin, waarbij de derde plek na het succes van vorig jaar ook dichtbij leek, bewijzen ze juist het tegendeel. Zij zijn ingehaald door Ferrari en Renault. 

De grootste flop is Nikita Mazepin. De afgelopen races waren al niet goed en dit keer finishte hij zelfs meer dan een minuut achter zijn teamgenoot Mick Schumacher. Achter de andere auto’s aan hobbelend zag hij ook nog een blauwe vlag over het hoofd waardoor hij Perez, die hem op een ronde zette, in de weg zat. Dit leverde Mazepin nog een 5 seconden tijdstraf op, al maakt dit niet veel uit, want vanaf de laatste plek kan je niet verder zakken. 

Dan mag er nog wat extra aandacht naar Perez en George Russel. Perez lijkt na de twee teamgenoten die Verstappen in een paar jaar heeft verslonden de eerste die kan aanhaken. Geen spectaculaire taferelen, maar hij doet wat een tweede coureur moet doen. Aansluiten. Doordat Perez aansluit bij de top kan hij Verstappen soms kleine voordelen opleveren door tussen de Mercedessen te gaan zitten en zo net wat tijd weg te snoepen. Russel in daarentegen wel opvallend. Hij rijdt schitterende kwalificaties, maar heeft gewoon niet de auto om in de races voor punten te gaan. Ondanks zijn fout vorige week is een stoeltje voor Russel bij Mercedes zeker terecht. 

Volgende week rijden de teams op het Circuit de Barcalona-Catalunya. Op dit circuit heeft Verstappen zijn eerste F1 race-overwinningen binnen gehaald. Wie weet een kans om weer in te lopen op het kampioenschap.  

 

Over de auteur

Jeanneau van Beurden

Journalist in opleiding

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *