Onderwijsachterstanden door het coronavirus

Onderwijsachterstanden door het coronavirus

Lege klassen door het afstandonderwijs

Problemen in het voortgezet onderwijs zijn groter geworden door corona, dat concludeert de onderwijsinspectie. De kansenongelijkheid is gegroeid en de achterstanden zijn vergroot. Het onderwijs moet meer doen om de achterstanden van afgelopen jaar te herstellen. De regering heeft een groot bedrag op zij gelegd om dit herstel te versnellen. Toch zijn er veel scholen die deze gevolgen niet terugzien en bang zijn dat het bedrag verkeerd terecht komt.

Het gaat volgens de inspectie vooral om de leerlingen met een lage of gemiddelde sociaaleconomische achtergrond, zij hebben het meest last van het afstandsonderwijs. Ook zijn de kwaliteitsverschillen tussen scholen vergroot. Er zijn docenten die het lukt om online te geven en de aandacht te behouden van hun leerlingen, maar in andere gevallen hapert de techniek en gaat het niet zoals het zou moeten.

Iedere school mag zelf bepalen wat ze met het bedrag doen. Veel scholen zien deze achterstanden niet als iets dreigends en zijn bang dat het geld verkeerd terechtkomt. Het bedrag moet in twee jaar uitgegeven zijn. Als niet alles naar de leerling gaat waar gaat het dan heen?

Hoewel de bezorgdheid over de onderwijsachterstanden groot is, zien een aantal scholen deze problemen niet. Ook zijn er veel leerlingen die het probleem niet terugzien in hun schoolwerk. Leerling M. Frantzen van het Haags Montessori Lyceum ziet deze achterstanden niet. “Ik heb zelf zeker niet het gevoel dat ik door aftstandonderwijs een achterstand heb opgelopen. Mijn cijfers zijn niet slechter en kan nog goed hetzelfde niveau aan. Als ik naar mijn klas en jaar laag kijk, zie ik daar geen zorgwerkende achterstanden. Tijdens de afstand lessen was het probleem voor mij en mijn klasgenoten dat de concentratieproblemen groter werden en de vermoeidheid sneller kwam opborrelen. Maar dit heeft niet voor erge achterstanden gezorgd”. Lynn van het Haags Montessori Lyceum ziet wel verschil in achterestanden. “Het was heel duidelijk dat er minder motivatie was door afstandsonderwijs, ook bleek de lesstof minder door te dringen. Er zijn zeker leerlingen die het nu lastig hebben omdat zij nauwelijks iets tijdens de online lessen hebben gedaan, zij hebben nu stress. Ik weet niet of er echt achterstanden in de lesstof zijn opgelopen maar zeker wel als het gaat over het achterlopen van de stof.

Docent M&M van het Diamant College ziet de veel besproken problemen niet aanwezig terug. “Ik weet niet of je echt kan spreken van een vergrootte kansenverdeling of achterstand. Er is op de school waar ik werk niet veel veranderd in dat opzicht. Wel zijn er kleine gevallen van achterstand om dan te spreken van een vergrootte achterstand, nee vind ik niet. De leerlingen die hogere cijfers halen doen dit nog steeds en andersom hetzelfde”.

Iedere school en docent ziet de achterstanden op een andere manier terug. Iedere leerling en school is anders. Het is ieder geval duidelijk dat er nu maatregelen komen om de achterstanden te herstellen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *