Album recensie: Tyler The Creator

Album recensie: Tyler The Creator

Album Tyler The Creator

Na een afwezigheid van ruim 2 jaar brengt de Amerikaanse rapper Tyler the Creator zijn 6e studio album uit. En evenals zijn voorgaande 2 albums, stelt ook deze zeker niet teleur. Het album genaamd CALL ME IF YOU GET LOST, kent 16 nummers die mooi op elkaar zijn afgestemd en weer een klassieke Tyler sound formeren.

Het album is uitgebracht op 25 Juni 2021 door Columbio Records en is geheel geproduceerd door Tyler zelf. De Amerikaan heeft gebruik gemaakt van verschillende muziekstijlen waardoor het album erg divers is, wat voor en nadelen heeft. Een aantal van zijn nummers lijken op zijn eerder gemaakte muziek, zoals: SWEET/ I THOUGHT YOU WANTED TO DANCE, MASSA, WUSYANAME en SAFARI. Aangezien deze muzikaal veel aspecten van zijn voorgaande albums meedragen, terwijl er ook nummers bij zitten die een heel ander soort sound hebben wat niet voor een duidelijk evenwicht zorgt.

Wel kan er gezegd worden dat de nummers kwalitatief van een erg hoog niveau zijn en dat Tyler door zijn muzikale creativiteit opnieuw een fijn album heeft geproduceerd met interessante features van onder andere: DJ Drama, 42 dugg, Ty Dolla Sign, Lil Wayne, Lil Uzi Vert en Pharrel Williams. Ikzelf ben vooral erg onder de indruk van het nummer waar Lil Wayne in featured. Het nummer HOT WIND BLOWS is in mijn ogen een muzikaal meesterwerk door de doordraaiende loop waar heel veel variatie inzit. Lil Wayne is niet de rapper die je zou verwachten op zo’n track omdat het ver van zijn eigen stijl afstaat maar misschien is het daardoor wel zo pakkend.

De rapper uit California kickte zijn album release af met de onverwacht release van de tracks “WUSYANAME” en “LUMBERJACK”. Een week later al was het hele album te horen op alle platformen. Tyler staat bekend om zijn rebelse manier van muziek maken onder het mom van ‘’fuck iedereen, ik doe lekker wat ik wil “. Dit maakt hem zo speciaal en is ook zeker terug te horen in dit album. De sound van Tyler is te herkennen aan de mix van harde hiphop in een heel muzikaal en popachtig jasje, wat uitstekend op elkaar is ingesteld. Deze stijl is ook sterk terug te herkennen in zijn album. Nummers als MASSA, HOT WIND BLOWS en WASYUNAME zijn hier een goed voorbeeld van.

Iedereen was erg lovend over zijn twee voorgaande albums en het was maar de vraag of dit album het niveau kon overtreffen aangezien ze zo erg werden geprezen. In mijn ogen is het niet beter dan zijn voorgaande albums maar het doet er zeker niet voor onder. Het album kent veel klassieke Tyler nummers maar betreft ook wat experimentele sounds wat verfrissend maar wennen is. De afwisseling zorgt voor een interessant album waar menig fan lang mee vooruit kan.