Snelheidslimiet N225 tussen Doorn en Driebergen omlaag, “Het wordt nu echt te gevaarlijk”

Snelheidslimiet N225 tussen Doorn en Driebergen omlaag, “Het wordt nu echt te gevaarlijk”

Foto: Amber van Wijk - N225 langs Revius Doorn

Doorn- Je hoort het al vanaf een grote afstand, de auto’s die razend hard over de N225 rijden. De snelheidslimiet op de weg is momenteel nog 80 km per uur maar de gemeente Utrechtse Heuvelrug is in gesprek gegaan met de gemeente Utrecht over een snelheidsverlaging. De maximum snelheid wordt verlaagd van 80 km per uur naar 60 km per uur. Maar het gaat nog wel een tijdje duren voordat dat ingaat.

 Buurtbewoners en bedrijven die aan deze weg zitten maken zich zorgen. Er gebeuren regelmatig ongelukken, sommige zelfs met fatale gevolgen. Volgens RTV Utrecht vinden de buurtbewoners het een “onoverzichtelijke en gevaarlijke situatie.” Veel ouders van scholieren van het Revius Lyceum Doorn willen de snelheidslimiet omlaag hebben omdat ze het te gevaarlijk vinden worden voor hun kinderen. Anouk van Rooijen, een leerling op deze school vertelt: “Tja het is een gevaarlijke weg, vooral als er zoveel mensen fietsen. Het vervelendste vind ik wel het oversteken van het bospad naar school.”

Sommige automobilisten vinden het onzin, “ik heb nog nooit iemand gehoord over de snelheid op die weg, ik rij er dagelijks overheen als ik naar mijn werk ga” zegt Jorik. Veel mensen houden zich ook niet aan de afgesproken snelheid en rijden gemiddeld 7,8 procent harder dan toegestaan. De flitspaal die langs de weg staat draait overuren. In de afgelopen vier maanden heeft de flitspaal al meer dan drieduizend keer geflitst. in totaal zijn er al 3405 boetes uitgedeeld voor te hard rijden in dat gebied. Ondanks de flitspaal en de vele boetes die worden uitgedeeld verandert er niks in het rijgedrag van de automobilisten.

Maatregelen

Doordat niet iedereen luistert naar het advies gaat de gemeente Utrechtse Heuvelrug nu ook drempels plaatsen. Zo wordt het steeds moeilijker voor automobilisten om te hard te rijden. Veel partijen laten in hun campagne dan ook weten dat ze zich bezig gaan houden met de veiligheid van de n-wegen. Zo doet Jaap Hollebeek van de PvdA er veel aan. Jaap vertelt: “als je al ziet hoeveel ongelukken er gebeuren hier op die weg dan moet er toch verandering in komen.” Jaap laat wel weten dat hij niet denkt dat het verlagen van de maximum snelheid alle problemen op zal lossen. “Op dit moment werken we aan een regionale aanpak van de verkeersveiligheid, per regio wordt gekeken naar risicolocaties waarna we met diverse partners een uitvoeringsprogramma zullen maken.”

In Nederland zijn er afgelopen jaar 8.024.118 boetes uitgedeeld voor verkeersovertredingen. Waarvan er 7.779.461 voor te hard rijden waren.

Ik sprak met wat leerlingen van Revius Doorn over de situatie. Dit is wat de kinderen er zelf van vinden:

[embed]http://soundcloud.com/amber-van-wijk-588172147/interview-n225-revius-doorn/s-TAdTi9ZNjQX?si=d5b3ce01d12e4c0b93d29be4d19dd9d2&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing[/embed]

Ongeveer twee jaar geleden kwam Arne Schaddelee (ChristenUnie) met een plan om de maximumsnelheid op alle N-wegen te verlagen van 80 km per uur naar 60 km per uur. Maar iedere N-weg moet afzonderlijk beoordeeld worden. De ANWB onderzoekt de veiligheid van de N-wegen en beoordeeld ze, als ze veilig zijn, met vier sterren en als ze onveilig zijn met één ster. Alle N-wegen in Nederland moeten beoordeeld worden. Daardoor kan het nog wel even gaan duren voordat de snelheidsverlaging officieel ingevoerd wordt.

Over de auteur

Amber van Wijk

Amber is 18 jaar en is geboren en getogen in Wijk bij Duurstede. Ze heeft de havo afgerond en studeert nu journalistiek in Utrecht. Haar interesses liggen vooral bij misdaadjournalistiek en media zoals Shownieuws of RTL Boulevard. Maar vind het ook interessant om zich in nieuwe onderwerpen te verdiepen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *