Waarom een insectenhotel en vogelnestkast uitgerekend op station Driebergen – Zeist zijn geplaatst

Waarom een insectenhotel en vogelnestkast uitgerekend op station Driebergen – Zeist zijn geplaatst

Foto: Robin Ridder

Driebergen – Sinds vorige week zijn er op verschillende stations in Nederland insectenhotels en vogelnestkasten geplaatst. Daarnaast zijn er ook wilde bloemen ingezaaid. Dit allemaal om de biodiversiteit rondom stations te bevorderen. Op het station van Driebergen – Zeist is ook zo’n insectenhotel geplaatst. De vraag die blijft hangen is, waarom precies hier? Heuvelnieuws nam de proef op de som en ging langs.

Pilots

Op drie verschillende treinstations in Nederland wordt een pilot gedaan, in samenwerking met Vogelbescherming Nederland. Het gaat om de stations van Driebergen – Zeist, Rotterdam Alexander en Castricum. Om dat duurzaamheid centraal staat bij deze projecten zijn ook de insectenkasten gerecycled. De kasten zijn namelijk gemaakt van het metaal waar voorheen de Metro-kranten in lagen. Na twee jaar wordt gekeken of ze het gewenste resultaat hebben behaald met de pilots. Als dat het geval is, zullen er wellicht meer stations voorzien worden van insectenhotels en nestkasten.

Groen

Bij aankomst op Driebergen Zeist krijg je al een vermoeden waarom dit project uitgerekend hier is uitgezet. Het station is grotendeels omringd door bos. Niet gek op de Utrechtse Heuvelrug. In 2020 is een drie jaar durende verbouwing afgerond, wat heeft geresulteerd in een groot nieuw bouwwerk. In de directe omgeving van het station is veel steen en grijs te zien. Dat klikt uiteraard niet met de bomen, pakweg zo’n 100 meter verderop. Het miezerige weer draagt niet bij aan een gezellige sfeer, op en rond het station. In omliggende perkjes is te zien dat er allerlei planten en bloemen ingezaaid zijn. Ondanks de nabijgelegen provinciale weg, is het voornamelijk natuur wat je ruikt.

NS en ProRail

Reizen met de trein is duurzaam en die duurzaamheid willen NS en ProRail ook graag rondom de stations uitstralen. “We vinden het ontzettend belangrijk en willen bijdragen aan bijvoorbeeld biodiversiteit.” Aldus de NS. Denk hierbij aan het stimuleren van duurzame energie en circulair materiaal tot het vergroten van biodiversiteit. Verder willen de organisaties ook nog zogeheten faunavoorzieningen plaatsen. Daarmee wordt een aangenaam leefgebied gecreëerd voor diverse soorten planeten, insecten en vogels.

Ruimte voor experimenteren

Na een tijdje rondsnuffelen staat Marc Scheurkogel (Vogelbescherming) voor onze neus om het een en ander te verduidelijken over het project. De stations in Driebergen, Rotterdam en Castricum zijn qua omgeving totaal niet met elkaar te vergelijken. Scheurkogel legt uit dat al deze stations gemeen hebben dat er veel ruimte is in de nabije omgeving. ‘’Er is veel loze ruimte, en dat is zonde. Je kan het betegelen, maar ook inzaaien met planten.’’ Naast het feit dat het mooier oogt, zorgt het ook voor een bepaalde bewustwording onder reizigers. ‘’Het belangrijkste is dat het de biodiversiteit rondom het station vergroot’’, aldus Scheurkogel.

Onopvallend

We kijken verder op het busstation dat naast het treinstation ligt. Het is behoorlijk speuren om de vogelnestkast te vinden. De kast bevindt zich op een hoogte van zo’n vier meter. Door de bomen in hetzelfde perkje staat de vogelnestkast verdekt opgesteld. Het is voor de omgeving beter dat de aanwezigheid nauwelijks opvalt. Het ongure weer zorgt ervoor dat we geen vogels en insecten spotten, al is dat misschien iets te veel gevraagd voor zo’n pril project.

Toekomst

Of de pilots in de komende jaren effectief zullen uitpakken is nog de vraag. Biologen zullen de resultaten nauwlettend in de gaten houden om vervolgens te beslissen of de pilot ook op andere treinstations kan worden gestart. Of dat nou wel of niet gebeurt, Scheurkogel geeft aan dat de ambiance ook moet worden meegenomen. ‘’Laten we eerlijk zijn. Als je als reiziger kan kiezen om op een bankje te zitten naast bloeiende planten en tussen de vogels of op een grauw station. Voor mij is de keuze snel gemaakt.’’

Over de auteur

Jon van Dam

Hallo, mijn naam is Jon van Dam, ik kom uit het mooie Rhenen en ben 20 jaar oud. Ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Mijn interesses liggen bij voetbal en misdaad, ik hoop dan ook later in een van deze takken werkzaam te zijn.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.