Tranen van blijdschap lieten de kappers stromen toen premier Rutte vorige week woensdag aankondigde dat de salons weer open konden. Afgelopen maandag konden de Hilversumse kappers ook gelijk hard aan de bak, waarbij zij maatregelen ook in acht moesten nemen.

“We hadden een protocol klaar staan, maar we wisten natuurlijk nog niet wat voor maatregelen we moesten treffen.” Filiaalmanager Renee Kuipers (24) van Assink Pure Identity Hilversum, gelegen op de Leeuwenstraat, heeft besloten om niet met schermen en mondkapjes te werken. “We kunnen hier gelukkig op goede afstand werken.” Wel heeft de filiaalmanager gezorgd voor desinfecteergel en goede schoonmaakspullen, waardoor hygiëne op de eerste plaats staat. “We hebben ook stoelen weggehaald zodat er genoeg afstand is en we werken met plastic kapmantels die we iedere keer kunnen weggooien.”

Pascalle Minko (46) van Kapsalon Pascalle, die in de Bussumerstraat te vinden is, heeft ondanks dat het niet nodig is besloten om mondkapjes aan te schaffen. “Als de klant het prettig vindt, of als het druk wordt, zetten we hem op.” Pascalle had de stickers die de anderhalve meter afstand aangeven ook al ingeslagen, en opgemeten welke stoelen er kunnen worden gebruikt. “We hebben planten gezet op de plekken die we niet gebruiken. De klanten zijn op deze manier een beetje van elkaar afgeschermd,” aldus Minko. Dit soort voorbereidingen waren allemaal al getroffen. “Toen de openingsdag eraan kwam moesten we alleen nog uitzoeken met hoeveel mensen we konden staan en hoeveel klanten we konden ontvangen.”

Op de openingsdag was Kuipers enthousiast en had zin om de Hilversummers weer een goede knipbeurt te geven. Wel voelde ze een beetje spanning. “Ik was heel zenuwachtig en nerveus maandagochtend, maar ik moet zeggen dat ik niet heel veel problemen ondervind. We zijn het afstand houden eigenlijk al gewend.” Kapsalon Pascalle ging ook op maandag open. “De klanten waren zo blij. Ze hebben heel veel begrip voor ons en snappen dat we ons best doen. Je zal soms even buiten moeten zitten als je te vroeg bent, maar ik merk dat niemand daar moeilijk over doet. Daar ben ik heel erg blij om,” vertelt Minko.

Wanneer de winkel open is, houdt Minko streng toezicht en zorgt ervoor dat iedereen zich aan de regels houdt. “Mensen moeten gezond zijn. Dit moeten we volgens het RIVM ook aan de telefoon vragen, en mensen moeten afbellen wanneer ze niet lekker zijn.” De klanten mogen in de salon niet naar de wc, kunnen geen koffie of thee krijgen, moeten hun eigen tijdschrift meenemen. Alle spullen die de mensen mogelijk kunnen aanraken, maken de kapsters iedere keer schoon. “Na elke klant wassen we de kapmantel op 90 graden, en de stoelen maken we na iedere behandeling schoon waar de klant bijstaat.”

Bij kapsalon Pascalle merken ze dat vooral de mannen toe zijn aan een knipbeurt, maar ook zelf geknipte pony’s en achterkantjes zien ze ook veel langskomen. De klanten van Assink Pure Identity Hilversum zijn erg verdeeld. Mannen, vrouwen en kinderen komen allemaal langs voor een nieuw kapsel. Klant Robin Engelbert (29) was opgelucht toen hij hoorde dat hij weer naar de kapper kon. “Ik ben wel blij dat het nu weer open is want het begint wel echt lang te worden. Ik wilde bijna zelf een stukje eraf knippen.”