Veel Nederlandse boekenwinkels verkeren in zwaar weer. Door de coronamaatregelen blijven de klanten thuis, bestellen ze meer online en bezoeken minder de winkel. Boekhandel Voorhoeve, gelegen op de Kerkstraat, merkt het effect van de maatregelen. Toch blijven ze optimistisch en innovatief.

 

In de eerste twee weken van de Coronacrisis merkte Menno Daamen, bedrijfsleider van boekhandel Voorhoeve, dat er een afname was van de bezoekersaantallen in de winkel. “Het was toen erg stil op straat en dus ook in de winkel.” Dit bood echter de ruimte voor creatieve  oplossingen. Zo is boekhandel Voorhoeve begonnen met het bezorgen van boeken. “We hebben meteen in de eerste week een folder gemaakt met: Als u niet naar Voorhoeve kunt komen, dan komen we naar u.” Volgens Daamen is de reactie van de klanten positief. “Ik merk dat mensen inderdaad bellen voor bestellingen online, en dat ze onze website weten te vinden. Ik hoop dat we op deze manier enigszins het verlies goed maken van wat we offline tekortkomen.” Daamen merkt vooral dat de solidariteit vanuit de vaste klanten een opsteker is. Daamen niet de laatste tijd veel reclames langskomen met de leus “steun je lokale winkelier”. Hij hoopt dan ook dat het “echt doordringt tot de mensen”, dat ze boeken vooral bij de boekhandel gaan halen en niet bij de online boekenzaken.

Een faillissement staat voorlopig nog niet in het vooruitzicht. “Het moet alleen niet al te lang gaan duren.” Ondanks de bezorgoptie is het inkomen van de zaak wel beduidend lager dan voorheen. “Het deel wat we digitaal kunnen verkopen is natuurlijk minder groot dan het deel wat we normaal in de winkel omzetten.” Ook merkt Daamen effect op het werk dat ze nu aan het verkopen kwijt zijn. hebben. “Een pakje over de post doen, of het bezorgen, het kost natuurlijk meer tijd dan het verkopen aan de toonbank.”

Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ook bij boekenhandel Voorhoeve geldt dit. De coronacrisis heeft hen er noodgedwongen toe bewogen tot het bezorgen van de boeken. “We hebben zelfs een nieuwe scooter ervoor gekocht. Een soort scooterbakfiets met het logo erop. Dat trekt heel veel bekijks.” In de winkel hopen ze dat dit een positief effect gaat opleveren voor de verkoop. “Dat de mensen weten van oh, Voorhoeve bezorgt, Voorhoeve is druk aan de gang. Volgens Daamen hopen ze in de winkel dan ook dat het bezorgen een blijvend “ding” wordt.

Daamen blijft positief. Ook in de anderhalvemetersamenleving ziet hij, noodgedwongen wel, een nieuwe kans voor de winkel. “Ook in deze winkel moeten we ons houden aan de anderhalve meter en we hebben een vrij krappe winkel, dus we hebben wat dingen moeten schuiven, verplaatsen en weg moeten halen. We hebben de eethoek weggehaald, zodat er in ieder geval genoeg ruimte is voor mensen, maar er is dus ook meer ruimte om de boeken te presenteren. Op die manier blijven we ook volop in beweging, zodat er elke keer weer iets nieuws te beleven is in de boekhandel.”