De invloed van de pandemie op kinderen, maak het bespreekbaar!

De invloed van de pandemie op kinderen, maak het bespreekbaar!

Foto van de Gooise Dalton school en de Jenaplanschool De Sterrenwachter, Vuurvlindermeent Hilversum

Afgelopen week is bekend gemaakt dat de basisscholen een week eerder dichtgaan en de kinderen een week extra kerstvakantie hebben. “We vinden het heel belangrijk om de basisscholen zoveel mogelijk open te houden. Dat is goed voor de ontwikkeling van kinderen. Maar we moeten in het kabinet meerdere belangen zorgvuldig tegen elkaar afwegen.”, Aldus Minister Slob, over het besluit om de basisscholen toch eerder te sluiten. Hoe belangrijk is school en alles wat daarbij komt kijken eigenlijk voor een kind? Hoe ga je hiermee om als ouder, leraar of school?

“De onderliggende boodschap zou moeten zijn dat het oké is om niet oké te zijn, dat mag namelijk.”, Zegt Alexander Hilberts, post-HBO gecertificeerd trainer & coach en internationaal gecertificeerd ADHD-CCSP Coach. Hilberts coacht kinderen door veel met ze te praten en door spelletjes met ze te doen. Bij elk kind gaat het iets anders, maar hij maakt vaak gebruik van kaarten met dierenplaatjes om de kinderen zo te leren over hoe ze lichaamstaal en emoties af kunnen lezen bij anderen.

Hilberts nodigt de kinderen die hij coacht meestal uit hier bij hem thuis. Aan de deur worden ze vriendelijk begroet door hun hond, dit is volgens Hilberts vaak al een ijsbreker. Ze zitten dan in de woonkamer waar een eettafel, een gezellige bank en tv en een aantal goudvissen staan. Het is een vertrouwde ruimte, omdat er juist ook allemaal speelgoed staat van zijn eigen kinderen.

Volgens Hilberts zijn socialisatoren zoals leraren en vriendjes op school, maar ook de buitenschoolse clubjes van essentieel belang. Hij bekijkt dit vanuit de theorie van Bronfenbrenner, deze gaat ervan uit dat kinderen zich voor een groot deel vanuit hun omgeving ontwikkelen. Dit kan je opdelen in een aantal systemen zoals het microsysteem, alles wat heel dicht bij het kind staat zoals de thuissituatie, sport, hobby’s en het speelplein. Daaromheen bevindt zich het mesosysteem, dit is hoe die systemen zich allemaal tot elkaar verhouden, dus wat vinden papa en mama van school en wat vinden de vriendjes van het huis waar het kind woont. Hierna heb je het exosysteem, wat gebeurt er om het kind heen, dus hebben de ouders werk of zijn de ouders bij elkaar. Het macrosysteem is volgens Hilberts waar nu de meeste onrust zit, wat krijgen kinderen allemaal mee en wat mogen ze nu niet meer wat voor de pandemie wel mocht.

“Maak het bespreekbaar dat dit een big deal is voor kinderen, dat mis ik in Nederland compleet.”

De pandemie is een onzekere tijd en wekt bij iedereen veel vragen op. De basisscholen zijn het afgelopen jaar een periode dicht geweest en gaan dus nu ook een week eerder met vakantie. Er is nog onzekerheid over hoe het in het nieuwe jaar allemaal na de vakantie zal lopen. Hilberts spoort aan dat het erg belangrijk is om met kinderen te praten op een rustige manier en zonder oordelen. “Probeer een rustige basis te bieden waarin jongeren, kinderen of leerlingen in de klas weten, hier mag ik gewoon even honderd procent niet oké zijn.”

Verslaggeefster Jazz Majoor sprak Kim van Berkel en Robin Seldenrijk over de basisscholen die eerder moeten sluiten.

Alexander Hilberts: Happy Giraffe

Over de auteur

Fenne Samuels Brusse

Mijn naam is Fenne, ik ben 18 jaar en kom uit Hilversum. Ik heb een breed veld aan interesses en ik vind het super leuk om op pad te gaan en contact te leggen met nieuwe mensen. Op onze nieuwssite doe ik mijn best om over interessante onderwerpen binnen Hilversum journalistieke producties te maken!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.