Leerlingen van het voorgezet speciaal onderwijs aan het Mozarthof mogen dinsdag weer naar school

Leerlingen van het voorgezet speciaal onderwijs aan het Mozarthof mogen dinsdag weer naar school

medewerkers van het Mozarthof die klaarstaan om de leerlingen naar binnen te begeleiden

De leerlingen die het voortgezet speciaal onderwijs volgen aan het Mozarthof mogen dinsdag 2 juni weer naar school. De school moet andere maatregelen treffen voor deze leerlingen dan voor de leerlingen van het speciaal onderwijs, die 11 mei weer fysiek les konden krijgen.

De leeftijd van de leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs ligt tussen de 12 en 18 jaar. Deze leerlingen moeten dus anderhalve meter afstand van elkaar houden. Directeur Trix Stöve (50) vertelt dat de medewerkers van de school hun best hebben gedaan om dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen aan de leerlingen. “We hebben filmpjes opgenomen en brieven gestuurd naar de ouders om de leerlingen voor te bereiden.”

In de school zijn ook de nodige maatregelen getroffen. “Elk klaslokaal heeft een meetlat die laat zien hoe lang anderhalve meter nou echt is. Wij denken dat de leerlingen daar veel behoefte aan hebben. Ook zijn er looproutes in de school gemaakt, en er staan pijlen op de grond zodat we een eenrichtingsverkeer kunnen hebben.” Stöve legt uit dat het moeilijk is voor de leerlingen om de afstand ook echt te houden. “De overheid heeft wel aangegeven dat het afstand houden voor leerlingen in speciaal onderwijs soms gewoon echt niet lukt. De leerlingen hebben gewoon niet alle verstandelijke mogelijkheden die past bij hun leeftijd.”

Voor de leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs verandert ook de indeling van de klassen. De klassen zijn door de helft gesplitst om de afstand zo goed mogelijk te kunnen hanteren. Ook gaan de online lessen na 2 juni nog door. Sommige lessen zullen de leerlingen fysiek krijgen en andere lessen online. “Dat vinden ze jammer”, vertelt Stöve. “Het zijn allemaal hechte groepen die er belang bij hebben om weer met elkaar te zijn. We proberen briefjes naar elkaar te schrijven en soms even te bellen, zodat er toch een verbinding komt tussen de ene helft en de andere helft van de groep.”

Deze tijd is erg moeilijk voor de leerlingen. “Ze vinden de regels heel spannend. Veranderingen zijn sowieso al spannend voor ze. Het is onze taak om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden. Hier is veel tijd en aandacht aan besteed zodat ze de angst een beetje kunnen overwinnen.” Toen de school dicht was en de leerlingen online les kregen, zijn er ook een paar ouders geweest die problemen hebben ervaren met hun kind. “Waar we problemen hebben gesignaleerd in gezinnen is de leerling naar school gehaald om een paar dagen in de noodopvang te blijven. Het waren er niet veel, maar wel een aantal.”

Over de auteur

Sofia Robben

Sofia Robben is redacteur voor B4YOU. Ze is geïnteresseerd in het buitenland, politiek en mode.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *