Zorgen om de mentale gezondheid van studenten

Zorgen om de mentale gezondheid van studenten

Studenten

Door de lockdown ervaren veel studenten psychische klachten. De wachtrijen voor een intakegesprek bij psychologen worden steeds langer met soms wel een wacht tijd van twee tot drie maanden. Studenten voelen zich geïsoleerd en zien de huidige situatie als uitzichtloos. Hoe kan dit probleem worden aangepakt?

 

Elnathan Prinsen, de voorzitter van de Nederlandse Verenging van Psychiatrie schreef hierover een brandbrief naar het OMT. Zij pleit namens de Nederlandse Verenging van Psychiatrie voor het openen van de scholen. Alexander Hilberts van Happy Giraffe coaching merkt de gevolgen van de lockdown bij zijn jongvolwassen cliënten. Dat ligt volgens hem aan drie factoren “Als eerste voelt de situatie uitzichtloos en dat roept vragen op bij jongeren zoals hoelang duurt dit nog? Als tweede voelen veel jongeren dat ze de schuld krijgen van de coronacrisis. Als derde worden jongeren beperkt in hun ontwikkelingsproces”.

Alexander Hilberts startte de petitie genaamd “Leren leven doe je op school en op het sportveld”. Het doel van deze petitie is om aandacht te vragen op zowel politiek gebied als binnen het onderwijs dat “onderwijs meer is dan alleen maar kennisoverdracht”. De situatie is zorgelijk. Steeds vaker komen klachten voor bij jongeren zoals depressie, angst en eenzaamheid. Dat sporten weer mogelijk gemaakt moet worden ligt volgens Alexander Hilberts aan het feit dat “sporten je stressniveau verlaagd en het goed is  voor je immuunsysteem. Daarnaast is het sociale aspect van sporten erg belangrijk”.

De wachtrijen bij psychologen worden steeds langer omdat er steeds meer vraag naar is. Het geld wat onderwijs heeft gekregen kan volgens Alexander ook voor een deel gaan naar het huren of aannemen van coaches. “Het zou een enorme ontlasting zijn van de geestelijke gezondheidzorg en er zijn zoveel goede coaches”.

Maar hoe is het mogelijk om in tijden zoals deze je mentale gezondheid te onderhouden? “Het belangrijkste is toch om zoveel mogelijk contact te behouden doormiddel van videobellen. Daarnaast kunnen meditatie, bewegen en huisdieren helpen om voor positiviteit te zorgen”.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *