Lege gangen en donkere lokalen misschien niet zo leeg en donker als verwacht

Lege gangen en donkere lokalen misschien niet zo leeg en donker als verwacht

Door: Roos Weidema

Het is al duidelijk wanneer je de school passeert: de groepen leerlingen die voorheen buiten pauze stonden te houden zijn nu nergens meer te vinden. De Hilversumse mbo-school moest, net als veel andere scholen, verlengd dicht blijven ten gevolge van de lockdown. Roosters moesten weer acuut worden omgezet naar de online lessen en overal proberen de docenten van achter hun scherm de leerling gemotiveerd te houden.

Het schakelen van les
“Waar we steeds beter toe in staat zijn, is om heel snel om te katten,” aldus Pauline Schröder, hoofd marketing en communicatie bij ROCvA. Enkele leerlingen lopen nog naar binnen voor praktijklessen, toetsen of voor andere noodzakelijke bezigheden. Het pijnpunt zit hem dan natuurlijk ook in het enorme aantal leerlingen die online les krijgen. Juist bij zulk praktijkgericht onderwijs is het cruciaal dat de leerlingen ter plekke les krijgen. Pauline Schröder vertelt dat de grootste zorg ligt bij de motivatie van de leerlingen. Het valt nu enorm op dat leerlingen steeds minder gemotiveerd zijn om goed op te letten en mee te doen. Toch doen ze er alles aan om de leerling zo veel mogelijk te kunnen laten doen en zorgen ze ervoor dat ook de docenten gemotiveerd blijven om hun online lessen zo levendig mogelijk te houden zodat het voor de leerling makkelijker is om goed mee te doen.

Het aanzicht van de school
“Je kunt je voorstellen dat dat hele omvormen van de praktijklessen naar soms wel complete online lessen, een enorme impact heeft gehad,” vertelt mevrouw Schröder door. Het is misschien de verwachting dat de hele school leeg is, er in de gangen geen geroezemoes van leerlingen meer te horen is en dat de lokalen donker zijn. Toch blijkt dit anders. Lopend door de school zijn er veel lokalen die inderdaad leeg en donker zijn, maar op een gegeven moment zijn er lokalen in zicht waar leerlingen bezig zijn met praktijklessen zoals bijvoorbeeld koken. In de gang waar de keuken-lokalen zitten ruikt het naar vers gebak en leeft het. Het ROC probeert zo veel mogelijk leerlingen wel naar school te laten komen. Het gaat hierbij om leerlingen van niveau 1 en niveau 2. Ook mogen examens en tentamens op school worden afgenomen. Voor een school met zo’n divers aanbod van opleidingen en zo enorm veel leerlingen is het knap dat alles zo snel geregeld is.

Gezelligheid voor een kleine groep
“De kantine is gesloten, maar we hebben er wel voor gezorgd dat er nog een kleine koffiecorner is zodat de leerlingen toch nog een broodje kunnen halen.” Bij binnenkomst is het nu juist opvallend dat de verwachte stilte in de school wel meevalt. Over de boxen draait een gezellig muziekje en de koffiecorner is bij binnenkomst het eerste wat vanuit je ooghoeken zichtbaar is. De leerlingen die de gangen vullen, lopen via de uitgestippelde wandelroutes en hebben een opgewekte blik. De school heeft ook gezorgd voor meerdere punten waar de leerlingen een kopje koffie of thee kunnen halen. De grote kantine is wel dicht maar in die ruimte zitten leerlingen nu te leren of hun pauze te houden.

Het lichtpuntje
Dat het anders voelt om nu door de gangen van het ROC te lopen, waar normaal 6.000 leerlingen rondlopen, staat als een paal boven water. Toch is de leegt en stilte in de school dus veel minder opvallend dan verwacht. Het ROC heeft meerdere acties ondernomen om het voor de leerlingen thuis ook haalbaar te maken om mee te doen, hoe lastig dit dan ook is geweest. Voor docenten, leerlingen en ander personeel is het nu al langere tijd moeilijk om hun hoofd boven water te houden. Gelukkig is er een lichtpuntje aan het einde van deze tunnel. Minister Dijkgraaf, heeft tijdens de ministerraad op maandag 10 januari, duidelijk gemaakt dat het heropenen van de mbo-scholen en het hogere onderwijs, hoog op de prioriteitenlijst staat. Vrijdag 14 januari wordt in de persconferentie mogelijk een nieuw besluit genomen over de mbo-scholen en het hoger onderwijs. Voor vele mensen biedt dit weer een sprankeltje hoop.

Verslaggeefster Roos Weidema spreekt met twee leerlingen van het ROC over hun ervaring met de online lessen.

Over de auteur

Roos Weidema

Ik ben Roos Weidema. Ik ben 17 jaar oud en ben eerstejaars student op de school voor journalistiek in Utrecht. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om muziek te maken. mailadres: roos.weidema@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.