Een echt en eigen vliegtuig Bouwen

Een echt en eigen vliegtuig Bouwen

Foto ter illustratie

In de loods op het terrein van Vonk wordt sinds een korte tijd hard gewerkt aan een prototype van een amfibisch vliegtuig die volledig gaat lopen op elektriciteit. Er is nog ongeveer 5 tot 7 jaar nodig voor het prototype af is en het gecertificeerd kan worden. Als het vliegtuig eenmaal gecertificeerd is kunnen er 7 mensen in het volledig elektrische amfibisch watervliegtuig.

Het grote hek van het terrein van Vonk schuift open en geeft toegang tot een plek met allerlei verschillende bezigheden, op zoek naar een lekkere kop koffie met een plantaardige versnapering? Wandel naar binnen en ga op bezoek bij VanDieVegans, ben je op zoek naar een leuke workshop of les met klei ga dan langs bij Brigitte van Mechelen. Er is van alles te doen op het terrein van Vonk, een plek waar de meest uiteenlopende dingen gebeuren.

Misschien wel het meest opvallende plekje op het terrein is de grote loods, waar bij binnenkomst een koude bries langs je schiet en je binnentreed in een kleine wereld met maar één doel; het maken van een volledig elektrisch amfibisch prototype van een vliegtuig. Tussen alle bouwmaterialen is een pad naar iets wat al sterk begint te lijken op een amfibisch vliegtuig. Wat wordt hier eigenlijk precies gebouwd en wat is de uiteindelijke bedoeling van het vliegtuig buiten dat het een indrukwekkend voertuig is? “De bouw van het huidige model betreft een prototype ten behoeve van water- en landtesten. Dit is onderdeel van het ontwerp en certificatieproces” zo zegt Meneer Rijff, leider van het project van het amfibisch en elektrisch vliegtuig. Voor meneer Rijff is luchtvaart zijn levenspassie, al op zijn zesde begon hij met zijn eerste watervliegtuig, maar dan wel van speelgoed.

Na een rondleiding door de werkplaats en langs het vliegtuig wordt er in een wirwar van spullen uitgelegd hoelang het gaat duren voor het prototype klaar is en door middel van grond- en vliegtesten gecertificeerd is: “Gerekend vanaf vandaag is er nog ongeveer 5 tot 7 jaar nodig om het lopende onderzoek af te ronden en het huidige model te certificeren”. Er is dus nog een lange tijd nodig om het prototype, waar nu in de loods nog hard aan gewerkt wordt, te laten functioneren voor de luchtvaart.

Toch verbaasd het dat er in een ogenschijnlijk nietszeggende loods langs de Larenseweg een 8 persoons prototype van een voertuig wordt gebouwd die stappen probeert te maken richting een elektrische toekomst in de vliegtuigindustrie waar toch nog grote stappen gemaakt kunnen worden richting de vermindering van COuitstoot. Bij de grappende laatste vraag of meneer Rijff zelf een vlucht zou willen maken wordt duidelijk dat het vliegtuig nog een tijd lang niet gaat vliegen, maar er in Amerika wel een prototype staat die land en vliegtesten gaat doen. “Vooralsnog is er van vliegen geen sprake. Een vliegend prototype wordt in de USA gebouwd en getest”.

Bij het verlaten van de loods waar nog allerlei bouwgeluiden het pand verlaten is er duidelijk weer een speciaal project is gestart in Hilversum.

Over de auteur

Jesper Gorter

Ik ben Jesper. Ik kom uit Hilversum en ben een beginnende journalist die items maakt over Hilversum. email: Jesper.gorter@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.