Gezond blijven in quarantaine

Gezond blijven in quarantaine

Image: Pexels

Door de beerput die gisteren naar boven kwam in het YouTube programma Boos leek corona even niet meer te bestaan. Toch is er een stijgende lijn in het aantal besmettingen, en lijkt het virus nog even onder ons te zijn. Door deze stijgende lijn aan besmettingen zullen er steeds meer mensen in quarantaine moeten.

Buiten is het koud en regent het. Binnen is het warm en is alles wat je nodig hebt binnen handbereik. Het lijkt dus helemaal niet zo erg om thuis je quarantaine uit te zitten. Maar hoe kom je nou zo’n lange week gezond door? Diëtiste Maaike Verkerk weet wel een aantal tips om deze periode met vele verleidingen door te komen.

 Voeding

Hollandse bittergarnituur uit de airfryer, een diepvries pizza uit de oven of verse gebakjes van de bakker aan de overkant. Voeding is belangrijk om het coronavirus de baas te zijn. Maar juist als je in quarantaine zit is de verleiding groot om met een ongezonde snack op de bank te ploffen en je favoriete Netflix serie aan te zetten onder een warm dekentje. “Je moet altijd gevarieerd eten maar zeker als je het virus hebt is het belangrijk om je immuunsysteem een steuntje in de rug te geven. Eet daarom genoeg groente en fruit, het liefst twee stukken fruit en 250 gram groente per dag. Meer mag natuurlijk.” Aldus Maaike Verkerk. Vitamine C is een antioxidant en is belangrijk voor de opname van ijzer en het in stand houden van je weerstand. Je kan deze vitamine vinden in veel fruit en groente soorten waaronder tomaten, citroenen, sinaasappels, kiwi’s, aardbeien en spinazie. Naast je voeding zou je ook extra vitamines kunnen innemen. Uit een onderzoek van Braziliaanse wetenschappers blijkt namelijk dat een tekort aan vitamine C/D en of zink de kwetsbaarheid voor virusinfecties vergoot. Volgens Verkerk is het niet erg om af en toe aan deze verleidingen toe te geven. “Een koekje of snoepje kan, maar let op de hoeveelheid. Veel suikers of vetten zorgen voor vermoeidheid. En moeheid kan leiden tot verstoring van je dagelijkse structuur.”

Beweging

Het liefst lig je als coronapatiënt de hele dag in je kloffie op de bank. Kijkend naar nog een aflevering van Keeping Up With The Kardashians of Prison Break. Maar ook met deze quarantaine gewoonte moet je zo snel mogelijk stoppen volgens Verkerk. “Je lichaam is gewend aan de structuur die jij dagelijks aanhoudt. Als dit wegvalt kan het lastiger zijn om verleidingen tegen te gaan. Als je s’ochtends om 08:00 ontbijt voordat je aan je werk begint, doe dit nu dan ook.” Ook is het altijd goed om in beweging te blijven, en dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. “In huis zijn er genoeg mogelijkheden om in beweging te blijven. Op YouTube staan talloze instructiefilmpjes met ‘home work- outs’ voor iedereen, sommigen zelfs juist gemaakt voor mensen in quarantaine.” Aldus Verkerk. Naast dat beweging goed is voor de fysieke gezondheid is het ook goed voor de mentale gezondheid. Door sporten vindt er namelijk een toename plaats van diverse neurotransmitters waaoronder dopamine, serotine en endorfine. Deze stoffen zullen je stress omzetten in een geluksgevoel.

Over de auteur

Lieve Scholtze

Beste lezer, mijn naam is Lieve Scholtze. Ik ben 18 jaar en student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik heb een brede interesse in veel verschillende onderwerpen. Op dit platform kunt u van mij daarom veel uiteenlopende producties verwachten. Mocht u mij willen bereiken is dit mijn e-mailadres: lievescholtze@gmail.com

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *