Terwijl onheilspellende regenwolken zich samenpakten, vond vrijdag 13 oktober een spontane najaarseditie van de Zero Waste Wandeltour plaats. Onder begeleiding van Marjolein Lever gingen belangstellenden mee op een wandeltocht door hartje Hilversum. Normaal gesproken wordt de tour elk jaar in mei gehouden.
De deelnemers van de tocht verzamelen zich voor duurzaamheidswinkel Dille & Kamille. De winkelketen doet ook in de 5e editie van de tour mee. Voor de winkel vertelt Lever over het belang van milieubewust leven. ,,Met name het aantal plastics dat men consumeert moet drastisch minder worden.’’ Lever heeft een grote tas met allerlei voorwerpen mee. Potjes, glazen, bakjes en tasjes. ,,Want één van de belangrijkste onderdelen van Zero Waste leven is het meenemen van je eigen verpakking.’’ Zo heeft ze onder andere een speciale doek om kaas in te wikkelen. Daarnaast vertelt ze over talloze huishoudelijke producten die vaak chemicaliën bevatten. ,,Shampoo, wasmiddel en zeep zijn heel makkelijk zelf te maken van natuurlijke producten. Dit is goed voor het milieu en bespaart ook veel geld.’’ Na een kwartiertje in de winkel rond te hebben gelopen gaat de tocht verder.
De volgende stop is de biologische supermarkt Goody Food. Deze winkel combineert het gemak van een supermarkt met de kennis van een speciaalzaak. De winkel is in handen van de familie Zentveld. Jeroen Zentveld is de filiaalmanager. De winkel bestaat dit weekend 45 jaar. Zentveld spreekt lovende woorden over het initiatief om deze tour te houden. ,,Biologisch en duurzaam gaan hand in hand. Wij vinden het fantastisch dat Marjolein altijd vooraan staat op het moment dat er een Zero Waste Tour georganiseerd wordt.’’ De winkel prijst zichzelf om het verpakkingsvrij boodschappen doen. Op het raam buiten is ook een sticker geplakt waarop staat: ,,Neem gerust je eigen verpakking mee.’’ Na tien minuten boodschappen doen gaat de tour verder naar de voorlaatste stop.
Dat is Simon Lévelt. Deze winkel verkoopt verpakkingsvrij 25 verschillende soorten koffie en 150 soorten thee. Franchiseondernemer Ilse Butzelaar vertelt over het besparen van verpakkingsmateriaal. Producten in de winkel worden in herbruikbare zakken gedaan. Ook is het mogelijk om je eigen zakken mee te nemen en deze te laten vullen. Iedereen krijgt een vers kopje thee aangeboden. Butzelaar vertelt ondertussen over de duurzaamheid van het assortiment. ,,Koffie en thee zijn van oorsprong niet echt duurzaam. Wij zijn wat betreft koffie 100% biologisch en daar zijn wij heel trots op. Thee is lastiger, wij streven naar 80%. Het wordt steeds meer biologisch, maar bepaalde zeldzame soorten willen we ook graag verkopen.’’
De laatste stop is ook de drukste. Het is kaas- en delicatessenwinkel Echte Liefde. De groep wordt voor de winkel opgewacht door winkeleigenaar Wilbert de Groot. Ook hij heeft lovende woorden voor de levensstijl van Lever: ,,Marjolein is vaste klant van ons en doet haar boodschappen verpakkingsvrij. Dit is voor ons ook heel inspirerend en wij zien ook meer mensen die op deze manier boodschappen zijn gaan doen.’’ De Groot biedt iedereen stukjes kaas aan en vertelt uitgebreid over de oorsprong ervan. Ondertussen lopen klanten in en uit.
Het is wel duidelijk dat Marjolein echt een inspiratiebron is voor mensen die duurzamer willen leven. Circa zes jaar geleden is ze begonnen met haar levensstijl aan te passen. Haar gezin weet inmiddels niet beter. Met haar bijna duizend volgers op Instagram heeft ze al veel mensen weten te inspireren.