Halve klassen, bijna privé onderwijs.

Halve klassen, bijna privé onderwijs.

Foto: Steengoed Hilversum

Maandagochtend kwart over 8. Op het schoolplein van de Godelindeschool in Hilversum is het rustig. Waar het normaal gesproken wemelt van de kinderen en kletsende ouders oogt het grote plein bijna leeg. Een enkele auto parkeert op de stoep voor de school. Er is in de straat vandaag geen sprake van filerijden.

Op een uitnodigend voetbalveldje spelen 5 kinderen in de leeftijd 8 tot 10 jaar. Een elftal krijgen ze niet bij elkaar. Ook bij het klimbosje is het niet duwen of trekken. De scholen zijn sinds een week weer open, maar niet iedereen is aanwezig. Een paar ouders staan op gepaste afstand met elkaar te praten. De uitval door Corona laat zich zien. De meningen zijn erover verdeeld. “Wel lekker rustig zo!” Zegt de vader van een leerling uit groep 3. “Nu krijgt Hugo tenminste duidelijke uitleg bij de vakken waar hij moeite mee heeft.” Ook een ouder van een leerling uit groep 8 ziet de voordelen van de halve klassen. “Mijn zoon moet binnenkort de cito toets maken. Nu het wat rustiger is in de klas, kan hij zich tenminste lekker concentreren. “Ik zou willen dat het altijd zo bleef!” De ouders moeten erom lachen. Duidelijk is dat het een verwarrende periode is waarin sommige opmerkingen haast absurd klinken.

Natuurlijk zijn er ook andere geluiden. Twee ouders met kinderen in de leeftijd 10 jaar vinden het zorgelijk. Ze vinden het ongezellig voor hun kinderen. Ook sociaal gezien niet wenselijk. “Mijn dochter is binnenkort jarig. Ze maakt zich grote zorgen wie er op haar verjaardag op school is. Uitdelen en de klassen rondgaan zijn op deze leeftijd super belangrijk.”

Anita van Kesteren is het hoofd van de school. Volgens haar is het een trieste bedoening in de klas.“Onze leerkrachten doen er alles aan om het zo normaal mogelijk te laten verlopen, maar het is verre van ideaal. De helft van de klassen is leeg. Kinderen zitten thuis omdat ze zelf positief testen, of omdat ze met hun ouders in quarantaine zitten. Als ze weer op school zijn, moeten ze alles inhalen.” Volgens het hoofd van de school wordt het onderschat dat het online volgen van de lessen op een basisschool op orde is. Van Kesteren: “Ouders hebben geen puf meer om mee te doen en denken dat wij het op school wel weer fixen met hun kind.”

Voor de kinderen is het heel dubbel. Terwijl ik de school inloopt praat ik met Stijn en Frederick uit groep 4. “Thuis zijn is fijn, maar ook weer saai zonder vriendjes en vriendinnetjes. En op school zijn is natuurlijk stom.” De twee rennen de klas in.
Half 9. De zoemer is gegaan en de deur is dicht bij groep 7. In de klas is het muisstil. De kinderen zijn ook nog eens uit elkaar geplaatst. Bij gebrek aan beter zit iedereen te luisteren naar de meester. “Wanneer schrijf je jou met een w en wanneer zonder?” Meester Giskes vliegt door de stof. “Begrijpt iedereen het?” Iedereen knikt instemmend. Wel is het zo dat door de halve klassen de uitleg ietsje vlotter gaat.

Over de auteur

Ramses Kaart

Ik ben Ramses Kaart. Ik ben journalist op de Hogeschool Utrecht. En ik hoop u nog met vele artikelen te inspireren. Email: Ramseskaart1@gmail.com

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *