Ondanks de prijsstijgingen gaan we toch massaal op vakantie

Ondanks de prijsstijgingen gaan we toch massaal op vakantie

Op vakantie gaan: daar zijn Nederlanders aan toe. Sinds de coronaregels omtrent reizen zijn vervallen en we de afgelopen twee jaar minder (ver) op vakantie gingen, boeken Nederlanders massaal een vakantie. Dat blijkt uit de toenemende drukte bij reisbureaus en ook het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen schept haar verwachtingen.

Achterliggende redenen

Dat we allemaal weer op vakantie willen, is duidelijk, maar wat zijn de redenen voor de toenemende drukte bij reisbureaus? “De zomer komt er aan (in mei krijgen werknemers in vaste dienst hun vakantiegeld uitgekeerd, daarom zie je in die tijd alle reisbureaus reclame maken in abri’s etc.) én de coronamaatregelen staan het toe dat we weer op vakantie mogen. Tel daarbij op dat veel mensen jaarlijks in de zomervakantie op vakantie gaan en dat verklaart de drukte”, aldus Jasper van Vugt, psycholoog en docent aan de Hogeschool Utrecht. De toegenomen welvaart in de 20ste eeuw, maar ook het feit dat we tegenwoordig vakantiedagen hebben, zorgt ervoor dat we op vakantie kunnen. “Waar dat vroeger (1950-1960) camping Bakkum of het strand was, daar vliegen West-Europeanen en Noord-Amerikanen nu de hele wereld rond. We zijn hier in Nederland rijker dan we ooit geweest zijn in de geschiedenis van de mensheid. Doordat we nu zo rijk zijn, kunnen we op vakantie en hebben we het idee dat we recht hebben op (een vlieg-)vakantie”.

Meer mensen op vakantie

In 2021 ontving Nederland ruim zes miljoen internationale gasten, een daling van 14 procent ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Wel gingen we zelf massaal op vakantie in eigen land, namelijk zo’n 30% meer dan in het jaar 2020. Maar waarom gaan we juist nu meer op vakantie dan tijdens en voor corona? “De verklaring kan zijn dat er de afgelopen 2 jaar minder mensen op vakantie zijn geweest. Het geld dat ze zo hebben uitgespaard, zetten ze nu in voor een vakantie.”

Duurder en luxer

Hoewel er nog geen concrete cijfers zijn, blijkt uit rondgang onder reisorganisaties dat Nederlanders op dit moment duurdere en luxere vakanties boeken. Toch kiezen we wat vaker voor een all-inclusive hotel of een vijf-sterrencamping in plaats van een vier-sterrencamping. De reden dat er nu meer geld wordt uitgegeven aan vakanties, is volgens Jasper het volgende: “Wat je ziet is dat de wereld veel kleiner is geworden de laatste 30 jaar. Ik weet nog dat ik in 1991 als 11-jarige met mijn ouders 3 weken naar Californië en Arizona ging. Dat was ongekend, niemand in mijn klas of familie was ooit naar de VS geweest. Normaal gesproken gingen mensen met de auto 2 weken naar Zuid-Frankrijk. Spanje was al ver en een beetje luxe. De meeste mensen gingen naar de camping in Nederland. In de jaren 90 gingen tieners met de bus naar Salou (Spanje), nu is het niet vreemd meer om 18-jarigen een maand naar Thailand te zien gaan. Dat we nu verder reizen, betekent ook dat er per persoon meer geld wordt uitgegeven aan vakantie. Want: verder vliegen is duurder. Ook gaan we vaker langer. En dat kost ook meer geld”.

Volgen van trends

Op de vraag of er bepaalde trends worden gevolgd, zoals het niet meer met de auto op vakantie gaan door de stijgende benzineprijzen. Of door ‘vlieg schuld’ die mensen wellicht ervaren, denkende aan milieu etc., zegt Jasper dit: “Ik denk dat dit een druppel op een gloeiende plaat is. Alleen de elite ervaart vliegschaamte en bekommert zich om het milieu. De lagere en lage middenklasse kon vroeger nooit naar verre landen of met het vliegtuig. De Easyjets van deze wereld hebben verre reizen toegankelijk gemaakt voor mensen met een kleine beurs. Die geven dat echt niet op zolang de prijzen niet stijgen. Gevolg van stijgende prijzen is echter wel dat vliegen weer elitair wordt: de rijken (hogere en hogere middenklasse) blijven vliegen, hopelijk minder vaak”.

Verslaggeefster Jasmijn Brasser ging in gesprek met twee reisbureaus uit Hilversum, om te vragen naar de toenemende drukte, verschil in de soort vakanties die worden geboekt en of er bepaalde trends worden gevolgd.

Over de auteur

Jasmijn Brasser

Hoi! Ik ben Jasmijn, ook wel een vrolijke mafkees, fashion freak, hondenliefhebber, razende reporter én gek op reizen! Heeft u een leuk of interessant nieuwtje over Hilversum? Laat het mij vooral weten! jasmijn.brasser@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.