Spanning bij examenleerlingen

Spanning bij examenleerlingen

Studenten maken een examen.

Donderdag 12 mei was het weer zover. De examenperiode voor de middelbare scholieren ging van start. Voor de havoleerlingen begon het met aardrijkskunde. Ook voor havoleerling Rikkie Bosman, die op het Alberdink Thijm College in Hilversum zit, begon de spannende periode. De examens duren tot 25 mei, waarna op 13 juni het tweede tijdvak van start gaat. Door verscheidene middelbare scholen werden de afgelopen tijd extra lessen en hulpuurtjes aangeboden om de leerlingen zo goed mogelijk klaar te stomen voor de examens. De vraag is hoe de examenleerlingen zichzelf zo goed mogelijk hebben voorbereid en hoe zij er nu in staan.

 

Sinds de vierde klas heb je een pakket gekozen, wat voor pakket heeft Rikkie nu en wat houden de vakken in?

 “Ik heb economie en maatschappij (E&M) met als vakken wiskunde A, aardrijkskunde en MAW. Dit betekent maatschappijwetenschappen en hierbij ga je in op het gedrag van mensen en hoe dit door de politiek en overheid wordt beïnvloed. We hebben het nu bijvoorbeeld over criminaliteit en gezinssituaties, waar we dan heel veel over praten en uiteindelijk passen we begrippen die we moeten leren, toe op teksten.”

De middelbare scholen geven vaak extra gelegenheden om de stof nog een extra keer door te nemen. Hoe is de voorbereiding van Rikkie verlopen?

 “Ja ik had een wel een uitgebreide planning gemaakt met welke vakken ik op welke dagen zou leren, maar uiteindelijk heb ik deze niet gevolgd want dat lukte niet. Uiteindelijk heb ik gewoon heel veel oefenexamens gemaakt en we hadden bijvoorbeeld afgelopen week, op maandag, dinsdag en woensdag lessen waarvan je zelf mocht kiezen of je erbij was. Ik ben toen wel naar al deze lessen gegaan om de vragen die ik nog had te kunnen stellen aan de docenten. Er waren ook examentrainingen die de school gaf, waar je je voor kon inschrijven. Verder zijn docenten ook wel heel behulpzaam en willen ze je meteen helpen als je een appje of mailtje naar ze stuurt.”

Er zijn natuurlijk veel verschillende leerlingen met variërende cijfers. Hoe staat Rikkie er voor en zijn er klasgenoten die er slechter voor staan?

 “Er zijn wel echt leerlingen in mijn klas die goede examens moeten maken omdat ze anders niet slagen. Ik sta er gelukkig goed voor met een zes en voor de rest alleen zevens dus het komt voor mij echt wel goed.”

Aangezien Rikkie aardrijkskunde in haar pakket heeft begint ze donderdag om half twee. Hoe zit het met de zenuwen en zijn er vakken waar Rikkie moeite mee heeft?

 “Ik begin dus om half twee en eerst had ik echt geen zenuwen maar gisteravond dacht ik wel aan hoe dichtbij het nu komt en dat het toch wel erg spannend is. Maar verder valt het voor mij wel mee want ik sta er best wel goed voor waardoor ik niet enorm veel stress heb. Met wiskunde en economie heb ik wel moeite maar daar heb ik me gelukkig goed op voorbereid dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Er wordt ook wel gezegd dat het gewoon een grote toetsweek is, dus ik denk dat het wel goed komt.”

Afgelopen jaar waren er vanwege corona verscheidene maatregelen die er waren om het de leerlingen makkelijker te maken. Wat zijn de regels voor dit jaar en zijn er nog andere regels waar je tegenaan loopt?

 “Het is meer de ‘vijfeneenhalf-regel’ die het moeilijk maakt. Deze houdt namelijk in dat al je examencijfers bij elkaar minimaal een 5,5 moet zijn. Verder krijgen we twee herkansingen en mogen we een vak wegstrepen, wat wel fijn is. Voor leerlingen met dyslexie hebben ze bijvoorbeeld aangeboden om Nederlands op de laptop te maken en dan mag je de spellingscontrole aan hebben.”

Ieder jaar weer, is het examenrooster anders. Voor de een kan dit voordelig uitpakken maar voor de ander is het een krap rooster. Hoe ervaart Rikkie dit?

 “Ik vind dat ik wel een fijn rooster heb want ik heb elke dag maar één examen terwijl sommige vriendinnen wel twee examens hebben op een dag. Economie vind ik bijvoorbeeld heel lastig en ik heb dan geluk dat ik de dag vóór economie vrij heb zodat ik nog de hele dag heb om te oefenen. Toch ben ik wel op tijd klaar want als je bijvoorbeeld Spaans hebt, ben je nog tot het einde van de maand bezig.”

Nu het eerste examen er alweer op zit, is de vraag natuurlijk of Rikkie het gevoel heeft dat ze echt al haar geleerde stof, ook van voorgaande jaren, nodig had en of haar zenuwen terecht waren.

 “Voor ik begon dacht ik echt dat ik alle stof nodig zou hebben maar nadat ik het examen gemaakt heb, denk ik toch van niet aangezien het examen totaal niet overeenkwam met de leerstof. Het ging gelukkig wel goed. Het was vooral veel inzicht en logisch nadenken. Ik denk dat het wel goed zal komen.”

In onderstaande video reportage, gemaakt door Joep Higler, wordt ingezoomd op de visie van docenten die les geven aan examenklassen.

Over de auteur

Roos Weidema

Ik ben Roos Weidema. Ik ben 17 jaar oud en ben eerstejaars student op de school voor journalistiek in Utrecht. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om muziek te maken. mailadres: roos.weidema@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.