Emotie is een essentieel onderdeel voor een mooi lied

Emotie is een essentieel onderdeel voor een mooi lied

Afgelopen weekend was de finale van het Eurovisie Songfestival. S10 (Stien Den Hollander) vertegenwoordigde Nederland met het lied De diepte. Het is een zelfgeschreven nummer dat gaat over moeilijke tijden uit haar verleden. S10 noemt het ook wel “een liefdesbrief aan haar eigen verdriet”. Dit Nederlandse nummer sloeg bij veel mensen aan. Naast dat het een pakkend refrein had vonden velen het een sterk nummer omdat het veel emotie bevatte. We spraken singer-songwriter Yentl Pool uit Hilversum. Zij vertelt ons waarom dit nummer gewaardeerd werd en wat emotie doet bij zangers en de luisteraars.

Zou je je heel kort willen voorstellen en vertellen wat je momenteel doet?
“Ik ben Yentl (35) en ik ben artiest, songwriter bij de Publisher The Write Girls en radio DJ bij NL-MUSIC.”

Wat vind jij van het nummer van S10?
“Het heeft een bepaalde eenvoud zowel in tekst als muzikaal gezien, die erg rakend is voor het gevoel dat ze wil overbrengen. De leegte die ze voelt in ‘de diepte’ voel ik terugkomen in de openheid van de sounds en haar ‘echo’s’ in de refrein. Ik vond dat ze het top heeft gedaan. Heel knap om voor zo’n miljoenen publiek zo overeind te blijven. Ze bracht haar liedje met dezelfde bezieling zoals ze dat ergens anders zou doen. Erg mooi.”

Denk je dat de boodschap van het Nederlandse nummer alsnog de overgekomen bij het (internationale) publiek?
“Ik denk dat taal soms niet uitmaakt om een boodschap over te brengen. Als je de intentie en de emotie voelt van degene die het brengt, voel je dat als luisteraar. Er zijn bijvoorbeeld ook liedjes in andere talen die wij als Nederlanders mooi vinden, zonder dat we exact weten wat er gezongen wordt. De manier hoe S10 het bracht, hield de diepgang van de song intact.”

Hoe nuttig kunnen je emoties uit je eigen leven zijn bij het schrijven van een lied?
“Zwarte tijden zijn vaak een inspiratie om te gaan schrijven. Maar dat geldt ook voor goede tijden. Als je iets moois meemaakt, is dat ook inspirerend. Dat komt omdat je als songwriter muziek gebruikt om jezelf te uiten, het is een vorm van zelfexpressie. Dus als je dingen meemaakt en je wilt je gevoel daarover uiten, dan is als songwriter een lied het middel en jouw ‘taal’ daarvoor, net als een schilder dat doet in een schilderij en een danser in een dans.”

Hoe zou je kunnen uitleggen dat ze buiten de top 10 is gevallen en had ze iets beters/anders konden doen volgens jou?
“Ik vind dit soort dingen altijd ingewikkeld om iets over te zeggen, want bij Eurovisie speelt politiek toch ook vaak een rol. Iets wat zeker dit jaar duidelijk werd. Je kunt denk ik niet altijd iets veel beter of slechter doen. Je kunt alleen iets moois maken en hopen dat mensen erop aanhaken. Dat staat los van politieke voorkeursstemmen.”

Hoe kijk jij terug op de winnaars? Hadden zij net iets meer emotionele lading in het lied gegooid?
“Het liedje was op zichzelf best goed; goeie hook, mooi concept en het raakte mensen. Goed voorbeeld van iets dat we niet verstaan, maar waar we wel de intentie van de artiesten in konden voelen.

Of het een terechte winnaar was? Vind ik lastig te zeggen. Ik houd zelf eigenlijk niet van liedjeswedstrijden, omdat het vaak een kwestie van smaak is. Eurovisie Songfestival zie ik eerder als een soort festival om samen te komen en de kracht van muziek te laten zien en horen. Soms wint een goed liedje, soms wint een politiek statement. Dat was dit jaar het geval. En ik vond het mooi dat we als Europa een boodschap konden afgeven op die manier.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.