Peuters luisteren naar de voorleesochtend

Peuters luisteren naar de voorleesochtend

Foto: Marit Alderhout

Het is tien uur ‘s ochtends buiten voor de gesloten deur staat al een groepje bezoekers, voor de bibliotheek in Hilversum aan de ‘s- Gravelandseweg, te wachten in de regen. Er komen al wat kleinere kinderen aanrennen, zij willen ook naar binnen. Iets over tien uur gaat de deur open en maakt een medewerker duidelijk wat de regels zijn omtrent corona. Als dat gebeurd is mag iedereen naar binnen. Een aantal kinderen rennen meteen door naar het theater, want daar gaat hét gebeuren, voorlezen voor kinderen van twee tot vier jaar. 

De deur van het theater, waar voorgelezen gaat worden, is nog gesloten. De peuters proberen de deur meermaals te openen, “Niet doen, dat mag niet” zegt een moeder tegen haar zoon. Zeker zes enthousiaste kinderen staan voor de deur te wachten, ze hebben er zin in. Luc (3) is een vaste gast van de voorleesochtend van de Bibliotheek Hilversum, op de vraag: “Vind je het leuk?”, knikt hij erg enthousiast ja. Hij komt bijna elke week met zijn vader en vindt het dan ook erg leuk dat er zulke leuke interactieve boeken worden behandeld, waar hij zichtbaar enthousiast aan mee kan doen.

Zodra de deur open gaat, rennen de kinderen de theaterzaal in en zoeken ze een lekkere stoel uit om op te gaan zitten. Janet Elbert gaat deze ochtend voorlezen, zij start het voorlezen doormiddel van het voorstellen van haar vriend Meneer Eek, de eekhoorn. Het voorlezen doet ze dus niet alleen, maar samen met haar handpop Meneer Eek die er elke week weer is. Een kindje merkt op dat er ballonnen hangen in de theaterzaal. Elbert vertelt dat deze ballonnen er voor de Kinderboekenweek hangen en dat deze Boekenweek niet voor hun leeftijdscategorie is georganiseerd, dat zijn de Nationale Voorleesdagen. Ze zegt: “De Nationale Voorleesdagen zijn speciaal voor kinderen van nul tot zes jaar, zoals jullie. Dan is er een top tien van boeken die leuk zijn om voor te lezen. Deze Kinderboekenweek is voor de oudere kinderen die al zelf kunnen lezen.” Daarna vertelt Elbert dat zij een doorzichtig masker draagt vanwege de coronamaatregelen. Waarop een kindje roept: “Dat komt omdat de papa’s en de mama’s afstand moeten houden.”

Elbert pakt het eerste boekje van de stapel “Beertje bruin wat zie je daar?”. Elbert begint met het voorlezen. Op een bladzijde in het boek staat een eend, waarop Elbert vraagt: “Welk liedje kennen jullie over een eend?” Vervolgens beginnen de kinderen te zingen, “Alle eendjes zwemmen in het water, falderalderiere, falderalderare…” Elbert bladert door het boek heen en stelt vragen aan de kinderen. Alle boeken die ze heeft uitgezocht zijn interactieve boeken zodat de kinderen lekker mee kunnen doen.

Vervolgens pakt Elbert het tweede boekje genaamd “Vliegensvlugge vlieg”, in dit boek staan billen van dieren afgebeeld met als hoofdrol een vlieg. Elbert vraagt dan aan de kinderen “Van wie is deze kont?” en weer zijn er een aantal kinderen erg enthousiast. Een van de moeders doet ook mee: “Maar dit dier stinkt ook!” ,waarop Elbert grapt “Daar hebben we het nu maar even niet over.” Het voorlezen van Elbert gaat zo snel, dat ook het tweede boekje al uit is. Waarop een kind roept: “Nog een boekje!”

Het laatste boekje wat Elbert voorleest is er ook een met veel interactie. Een meisje in de zaal merkt op: “Het boekje heeft de vorm van een deel van een ster”, het is namelijk een driehoek. Op een bladzijde van het boek staat “Wie zegt er miauw miauw”, waarna twee kinderen het meteen weten en Elbert onderbreken door “poes” te roepen. Daarna vraagt Elbert: “Kennen we daar een liedje van?”, waarop er een aantal kinderen beginnen te zingen “Poesje mauw, kom eens gauw, ik heb lekkere ­­­melk voor jou…” De kinderen doen bij het allerlaatste boek enthousiast mee, waardoor de theaterzaal galmt van de dierengeluiden.

Het ene kind kan zijn aandacht beter bij het verhaal houden dan de ander, maar daar gaat het niet om. Het is namelijk belangrijk dat je samen met de kinderen plezier beleeft aan boeken en lezen. Voorlezen is dan een gezellige moment die ook nog eens bijdraagt aan de taalontwikkelingen en woordenschat. Elbert sluit deze ochtend af met: “Meneer Eek en ik vonden het erg leuk dat jullie er waren en tot de volgende keer.” De kinderen roepen dag dag, en lopen vervolgens het theater uit.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *