Hilversum

Hilversum zit niet stil als het gaat om de aanpak van de klimaatcrisis

In Hilversum zetten Hilversum100 en het Energiedienstenbedrijf Gooi en Vechtstreek zich in om de klimaatcrisis aan te pakken. Dit doen zij op gebied van lokale initiatieven, maar ook door het verduurzamen van huizen. Kennisinstellingen hebben namelijk onlangs bekendgemaakt dat de nationale klimaatdoelen niet voor 2030 behaald zullen worden. Des te belangrijker dus dat er lokaal maatregelen genomen worden om deze wél te gaan halen, want de klimaatcrisis waait niet vanzelf over. ‘De negativiteit voert soms de boventoon, maar het probleem gaat opgelost worden.’

Lokaal aanpakken

Dat Hilversum de klimaatproblematiek aan wil pakken is duidelijk: ‘In Hilversum is een betrokken gemeenschap’, aldus Ynske Betlem, voorzitter van stichting Hilversum100. Deze organisatie zet zich in voor een groene en leefbare stad door middel van lokaal te werk te gaan. Zo werken ze bijvoorbeeld samen met de gemeente, maar focussen ze zich vooral op het verbinden van duurzame Hilversummers. Ook het Energiedienstenbedrijf Gooi en Vechtstreek, een bedrijf dat focust op de verduurzaming van woningen met veel aandacht voor aardgasvrij wonen, werkt samen met de gemeente Hilversum. Zo neemt de gemeente bijvoorbeeld de kosten van een gesprek inclusief een klimaatplan voor woningen op zich. Op deze manieren blijft het aanpakken van de klimaatcrisis toegankelijk en laagdrempelig.

Toegankelijkheid creëren

Hilversum zet op meer manieren in om de drempel naar verduurzaming te verlagen. Hilversum100 probeert bijvoorbeeld veel lokale initiatieven te steunen, advies te geven en activiteiten te organiseren. Dit kan zo ‘klein’ zijn als het (helpen) organiseren van kleding ruilen tot aan het realiseren van natuurspeeltuinen in Hilversum. Toch zijn niet alle maatregelen die bijdragen aan het oplossen van een klimaatprobleem zo toegankelijk. Zo vindt Willem Eelman, communicatieadviseur van het Energiedienstenbedrijf, dat er vanuit de overheid gebouwgebonden financiering moet worden verschaft. ‘Iedereen die wil verduurzamen, maar hier niet de financiële middelen voor heeft, zou dit tegen gunstige condities moeten kunnen lenen’,aldus Eelman. Het idee is dat dit dan pas terugbetaald wordt als je huis verkocht is. ‘De hele woningvoorraad in Nederland zou met zo’n regeling veel sneller verduurzaamd kunnen worden.’ Met zo’n regeling wordt het ook aantrekkelijker voor bewoners om deze maatregelen te nemen. ‘Als we willen dat de bewoners actie gaan ondernemen, dan moeten we het ook echt mogelijk maken voor iedereen’, vertelt Eelman. En dat is nu niet het geval, aangezien de investeringen hoog zijn en de financieringslasten voor veel woningeigenaren niet haalbaar zijn. ‘Het zou veel makkelijker en laagdrempeliger gemaakt moeten worden.’

Samenwerking

Lokaal verduurzamen is zeer effectief, maar het is ook belangrijk om soms samen te werken met andere instanties.  Zo blijft Hilversum100 het gesprek aan gaan met de gemeente en de regio Gooi en Vechtstreek. ‘Wij dragen plannen en ideeën aan over hoe beleid ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden in de praktijk’, aldus Betlem. Volgens haar is er dan ook een hele mooie samenwerking tussen de gemeente Hilversum en Hilversum100. Als het gaat om het hogerop zoeken is het Energiedienstenbedrijf bijvoorbeeld regelmatig in gesprek met het Nationaal Warmtefonds, met als doel het mogelijk maken om meer geld te lenen. ‘Dan worden de doelen haalbaarder’, vertelt Eelman. Ook zitten ze aan tafel bij diverse overheidsinstanties, waar ze gevraagd worden naar hun visie en mening over bepaalde doelstellingen.

Voorlopers

Eelman is ervan overtuigd dat we in Nederland voorlopen op andere landen, als het gaat om de aanpak van de klimaatcrisis. ‘Op veel fronten zijn we het beste jongetje van de klas en daar mogen we trots op zijn’, vertelt Eelman. Er zijn volgens hem al ontzettend veel Nederlanders die al aardgasvrij wonen en allerlei duurzaamheidsmaatregelen nemen. ‘Uiteindelijk heb je zelf geen eens door dat je aan het afvalscheiden bent en daarmee een bijdrage levert.’ Hij houdt hoop, dat op deze manier de klimaatproblemen beetje bij beetje verholpen kunnen worden. ‘De negativiteit voert soms de boventoon, maar het gaat opgelost worden’, aldus Eelman.

Video:

Ynske Betlem vertelt over Hilversum100, een Hilversumse stichting die zich inzet voor duurzaamheid met behulp va de buurtbewoners.

Yasmin van der Burch

Ik ben Yasmin van der Burch, 19 jaar oud en eerstejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in onderwerpen als de politiek, maatschappelijke problemen en het oplossen daarvan, maar ook in mensen en hun verhalen. Ik hoop dan ook dat ik later, als afgestudeerd journalist, deze onderwerpen kan combineren met mijn werk. Verder vind ik het ook heel erg belangrijk dat mensenrechten wereldwijd gewaarborgd worden en hoop ik dan ook mijn journalistieke carrière voort te zetten bij organisaties als Amnesty International of Unicef. Het lijkt mij interessant om dit te doen door middel van het maken van documentaires of diepgaande interviews. Ik hoop op deze manier mensen te kunnen helpen en belangrijke zaken aan het licht te brengen. Toch zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat ik terecht kom bij de televisie, aangezien dit ook een doel voor mij is. Het lijkt mij namelijk ook erg mooi om met behulp van humor belangrijke thema's aan de kaart te brengen. Voor mij zijn de programma's Even tot hier en De Avondshow met Arjen Lubach hier grote voorbeelden in. Waar ik dan ook zal eindigen, ik hoop dat ik via de Journalistiek mensen een stem kan geven en op deze manier de wereld een stukje beter kan maken.