Hilversum

Week van de Vrijwilliger: ”Je krijgt er zó veel voor terug”

Het is de Week van de Vrijwilliger. Van 2 tot 10 maart worden de vrijwilligers even in het zonnetje gezet. Of toch niet? Volgens Ans Wijnands zijn het niet de vrijwilligers die extra aandacht moeten krijgen deze week: ‘’De vrijwilliger hoeft niet in het licht te staan, het is degene die je helpt’’.

Ans is een vrijwilliger bij de Voedselbank Hilversum. Zij is daar al 11 jaar lang te vinden zodat zij zich in kan zetten voor anderen. ‘’Ik vind het heel belangrijk dat je naar een ander omziet en juist mensen die het moeilijk hebben, dat je die kunt helpen’’. Dit komt vanuit haar geloof, ze is een gereformeerde christen. ‘’Het geeft jezelf ook voldoening. Maar ook juist hetgeen dat je ziet dat de ander gelukkig is: daar doe je het voor’’.

Zoveel organisaties en mensen vertrouwen op vrijwilligerswerk en zijn er afhankelijk van.  ‘’Voor sommigen héél belangrijk, die hebben niets. Vanmorgen hadden we ook weer iemand die zelfs geen huis heeft, en als je dan niks hebt: geen huis geen voedsel… dan denk je bij jezelf dat dat in het buitenland gebeurd, maar in Nederland komt het ook voor’’, aldus Ans. Voor die mensen, die niks hebben, is vrijwilligerswerk van levensbelang.

Vrijwilligerscentrale

Nicole Wendt is ook zo’n iemand die zich inzet voor vrijwilligerswerk, maar dan aan de andere kant. Zij is adviseur bij de Vrijwilligerscentrale Hilversum. Deze centrale is een onderdeel van meerdere vrijwilligerscentrales bij Versa. Ze zijn voornamelijk een online platform waarbij vrijwilligers zich aan  kunnen melden als ze vrijwilligerswerk zoeken, en organisaties zich aan kunnen melden als die vrijwilligers nodig hebben. Non-profit organisaties kunnen voor elke vacature die ze willen een post maken. Vrijwilligers kunnen zelf zoeken wat zij leuk vinden door middel van filters. Dan krijgen ze alleen dingen aangeboden op basis van hun wensen.

Naast het faciliteren, helpt de Vrijwilligerscentrale ook met het adviseren en matchen van de vrijwilligers aan organisaties. Zoekende kunnen een online test doen, of op locatie komen naar het loket. Ze geven Raad en Advies aan de organisaties, organiseren netwerkbijeenkomsten en worden er workshops en trainingen gegeven voor vrijwilligers. ‘’Alles is gebaseerd op samenwerking, versterken en juist die draagkracht samen uit te stralen’’, vertelt Wendt.

Ook Wendt benadrukt hoe belangrijk vrijwilligerswerk is. Dat veel organisaties niet zonder vrijwilligers kunnen, is de grote boodschap. ‘’Ik denk dat als alle vrijwilligers zouden stoppen, de economie ineen stort. Vrijwilligers zijn goud waard’’.

Zonder vrijwilligers zou de Voedselbank Hilversum ook niet kunnen bestaan, ze zijn onmisbaar.

Niet Nederlands sprekende

Nicole verteld hoe het nog wel eens lastig kan zijn om vrijwilligers te matchen aan organisaties. Vooral als deze mensen geen Nederlands of Engels spreken. Ze benadrukt hoe belangrijk het is om gewoon ja te zeggen, al helemaal als organisatie zijnde. ‘’Communicatie is veel breder dan alleen gesproken woord’’. Posities als garderobe plekken, keukenassistentie of in een groep, dat is allemaal heel toegankelijk voor niet Nederlands sprekende. Als de organisatie maar ‘ja’ zegt.

De Vrijwilligerscentrale helpt hier ook vluchtelingen mee en werkt samen met het COA. Door vluchtelingen te koppelen aan vrijwilligerswerk hebben zij een dagbesteding en krijgen ze meer mogelijkheden om de Nederlandse taal te leren. Dit zou kunnen helpen bij het integratieproces. ‘’Geef ze een kans’’, zegt Wendt. ‘’Als mensen wat meer naar elkaar omkijken, heb je een hele mooie bijdrage aan de sociale cohesie. En het leuke is: het is wel vrijwillig, maar je krijgt er zó veel voor terug’’.

Week van de Vrijwilliger

Voedselbank Hilversum is niet van plan iets speciaals te doen nu het de Week van de Vrijwilliger is. Volgens Ans is het niet de vrijwilliger die in het zonnetje moet worden gezet, maar de klant. Al het werk dat zij doen, staat volledig in het teken van de klant. En dat willen ze zou houden.

De Vrijwilligerscentrale heeft hier een andere visie op. Zij besteden wel aandacht aan de Week van de Vrijwilliger. De centrale werkt samen met de Gemeente aan een kampanje. De centrale ondersteunt dat door middel van kenbaarheid, zichtbaarheid, via sociale media en directe mail en mooie verhalen. Deze verhalen zijn te vinden op hun website.

Myriam verteld over haar inzichten en erkenning van vrijwilligerswerk. Een video-interview door Susanne Blommers.