Hilversum

Verbondenheid en Bewustwording: Hilversum herdenkt verzetshelden in Historisch Café

Hilversum – Hilversumse heldendaden uit de Tweede Wereldoorlog werden opnieuw geëerd en verteld bij een avond gewijd aan het Hilversumse verzet. Het Historisch Café Hilversum, gehouden op 15 februari 2024 in de centrale bibliotheek van Hilversum, bood een informatieve ontmoetingsplaats voor geïnteresseerden. Op deze avond vond een interview plaats met Hans de Geus, zoon van de bekende verzetsstrijder Bob de Geus over wie onlangs een boek verscheen. Ook droeg stadsdichter en Spoken Word kunstenaar Charlotte de Raad een gedicht voor. De avond bracht niet alleen informatie, maar creëerde ook een gevoel van verbondenheid en bewustwording onder de aanwezigen.

Jacqueline Boerebach, programmeur bij de centrale bibliotheek van Hilversum, vindt het belangrijk dat zulke avonden worden georganiseerd. “Zo een avond is belangrijk voor de gemeenschapszin, op deze manier hebben we meer het gevoel dat we met elkaar verbonden zijn, het verleden is de verbindende factor daarin.” Bij de presentatie zijn veel bezoekers aanwezig van verschillende leeftijden, tijdens de pauze en na de presentatie wordt het leescafé van de bibliotheek geopend. Op deze manier komen de bezoekers met elkaar in gesprek. “Zo ontstaat er een soort ontmoeting en debat.”
Ook vertelt Jacqueline dat het gebouw extra bijzonder is voor deze bijeenkomst. “Wij noemen dit het huis van verhalen, hier komen allemaal historische feiten, anekdotes en verhalen samen.” Ook speelde de centrale bibliotheek van Hilversum in de tweede wereldoorlog een grote rol. Er is veel strijd gevoerd rondom de bibliotheek. Eerst zaten de Duitsers in dit pand, die hebben in de tuin een bunker aangelegd. Later na de oorlog zaten hier de Canadezen op afwachting om weer naar huis te kunnen.
Charlotte de Raad draagt bij de bijeenkomst een gedicht voor. “In mijn gedichten probeer ik altijd op zoek te gaan naar gevoelens die we allemaal herkennen en deze verwerk ik dan in mijn gedicht. Dit zorgt voor verbinding.” Naast dat zo een avond meehelpt aan de verbinding tussen de inwoners van Hilversum is zo een avond ook nog voor iets anders belangrijk vindt Charlotte. “Een stukje bewustwording, van wat er is gebeurd en wat er nu gebeurt. Het is al 83 jaar geleden, maar tegelijkertijd voelt het nog zo dichtbij omdat er zoveel gebeurt in de wereld met deze thematiek.”

Het boek dat in 2023 verscheen over de verzetsstrijder Bob de Geus, wie deze avond centraal staat, is extra belangrijk voor de Hilversumse bibliotheek. Het boek is deel van het streekarchief. Rondom de meidagen zijn mensen extra geïnteresseerd in de lokale geschiedenis, ook wordt er dan meer aandacht aan besteed. Rond deze tijd komen er ook vaak schoolklassen naar de centrale bibliotheek om projecten te volgen. Bij deze projecten wordt er voorgelezen uit boeken zoals het boek over Bob de Geus. Het is daarom ook extra bijzonder dat de zoon van zo een verzetsstrijder komt vertellen vindt Jacqueline. “We geven op die manier een beeld van hoe het is om te leven in tijd van oorlog en strijd.” Tegenwoordig is dat breder dan alleen de tweede wereldoorlog en gaat het over alle oorlogen wereldwijd.

video-Interview door Renard

In dit audio-interview vertelt Hans de Geus, zoon van Bob de Geus, over de verhalen van zijn vader die in de Tweede Wereldoorlog actief was als verzetsstrijder. We proberen het verzet van de Tweede Wereldoorlog naar het heden te trekken en in het perspectief van de conflicten die nu bezig zijn in de wereld te plaatsen.

Renard Wolfensberger

Renard (2006) geboren in Utrecht, is een journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Met een natuurlijke nieuwsgierigheid en een ongeëvenaard doorzettingsvermogen is hij vastberaden om de verhalen achter de headlines te ontdekken en te delen. Renard’s passie voor storytelling bracht hem ertoe om een korte documentaire te maken over de drugshandel in utrecht, waarin hij de kracht van visuele media combineert met zijn scherpe journalistieke instincten. Wat Renard echt onderscheidt, is zijn vermogen om zonder aarzeling met mensen in gesprek te gaan en hun verhalen op een empathische en boeiende manier vast te leggen en niet uitwijkt voor uitdagingen. Hij hoopt een nieuw perspectief in de wereld van journalistiek te brengen en de verhalen op een boeiende manier aan het publiek te bieden.