Meer animo voor Voedselbank in tijden van Coronacrisis

Meer animo voor Voedselbank in tijden van Coronacrisis

Foto: Monkey Business Images (Shutterstock)

Rond de klok van elf wachten de vrijwilligers binnen met een bak koffie op de eerste vracht, die er binnen enkele minuten aan zal komen. Kippenbouten, pakken melk, winterpenen, potten pindakaas en talloze andere producten worden onder coördinatie van Jo Dewan naar binnen gemanoeuvreerd. Ook in Hilversum zijn er steeds meer mensen die bij de Voedselbank aankloppen, dit terwijl het voedselaanbod steeds minder wordt.

Het is weer donderdag, de vaste uitgiftedag van de Voedselbank in zuid. Het uitgiftepunt, dat zich bevindt in de Bethlehemkerk aan de Loosdrechtseweg, heeft een strenge looproute vanwege de maatregelen omtrent het Coronavirus. Langs de muren van de grote ruimte staan tafels opgesteld. Daarachter staan de vrijwilligers die vanaf 13:00 uur de producten zullen verdelen onder de mensen: “Zo loopt de cliënt er aan de ene kant in en aan de andere kant uit, dus met maximaal drie mensen in de grote ruimte zullen ze hierdoor elkaar niet in de weg lopen”, vertelt coördinatrice Jo Dewan (60).

Een uur voordat de uitgifte begint, staan er al mensen voor de deur van de Bethlehemkerk. Volgens vrijwilliger Margot Hoogendoorn (69) komt dit altijd voor: “Sommige mensen komen eerder omdat ze dan denken dat ze de betere producten kunnen krijgen. Helaas werkt het niet zo, wij kiezen het voor hen uit. Om onrust te voorkomen houden we ook vaak de dozen dicht zodat er geen teleurstelling kan ontstaan.”

Sinds de coronacrisis is er een hoop veranderd, vertelt Jo Dewan: “Voordat we in deze crisis leefden hadden we rond de 45 cliënten die bij ons kwamen voor een voedselpakket. Nu zitten we al tegen de zeventig aan met het eind nog niet in zicht.” Uit de Voedselbank Vitamine, de nieuwsbrief van de Voedselbank, blijkt dat halverwege het jaar op nationaal niveau het klantenbestand al met zo’n acht procent was gegroeid vergeleken met het 2019. Daaraan voegt Dewan toe: “Ook zijn we een aantal vrijwilligers verloren die om eigen gezondheidsredenen niet meer durven komen.”

Plots komen de eerste drie mensen de zaal binnengelopen, elk met een knijper en een stuk papier met een cijfer op hun kleding. Deze voorwerpen, die ze hebben verkregen bij de incheckbalie, laten zien wat de persoon wel of niet eet en om hoeveel personen het gaat. Vervolgens lopen de cliënten stapsgewijs langs alle tafels, van diversen tot zuivel, vlees, brood en eieren, en als laatste groenten en fruit. Na een glimlach of kort praatje met de vrijwilligers verlaten de cliënten de ruimte via de andere kant met hun ruim gevulde trolleys en boodschappentassen.

Tekorten zijn hét onderwerp van gesprek op landelijk gebied bij de Voedselbank, met vooral het lokale aanbod dat is verminderd, staat vermeld op de website van de Voedselbank. Hoewel dit op veel locaties in Nederland het geval is, valt het bij de locatie in Hilversum wel mee volgens Jo Dewan: “De hoeveelheid aan vlees die wij krijgen is iets minder, maar ook dit verschilt weer per week. Andere dingen, zoals groenten en fruit, hebben we genoeg. Ook komt dit door de meerdere inzamelingsacties die we nu houden, dus dat kan ook de reden zijn.”

“Het feit dat we veel mensen op deze manier toch nog een arm onder de riem kunnen steken is ontzettend fijn. Het enige wat wij onze cliënten in deze tijd niet kunnen bieden is het stukje sociaal contact. Voorheen konden ze een kopje koffie drinken en gezellig kletsen met ons en de andere cliënten, maar dat gaat nu gewoon niet”, aldus Margot Hoogendoorn. Enkelingen onder de cliënten zijn stil, maar de meesten laten hun blijdschap en dankbaarheid blijken aan de vrijwilligers.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *