Betaalgedrag op de Gijsbrecht van Amstelstraat vrijwel onveranderd

Betaalgedrag op de Gijsbrecht van Amstelstraat vrijwel onveranderd

Foto: Luc Boelen

Ondanks het coronavirus is het betaalgedrag van consumenten op de Gijsbrecht van Amstelstraat vrijwel onveranderd. Zo is het aantal pinbetalingen bij voedingsspeciaalzaken en kledingwinkels ongeveer gelijk gebleven en bij supermarktketens en horecaondernemingen juist gestegen.

Noortje Wisman (40), medewerkster van Bakker Jeroen, merkte dat er alleen in het begin van de coronaperiode meer mensen met de pin betaalden. “In de loop van de tijd is dat afgezwakt en nu betaalt een derde van de klanten contant.” Zij vermoedt dat in haar bakkerij vooral oudere klanten met contant geld willen betalen. Ook Frank van Meggelen (52), een van de eigenaren van de kledingwinkel Zuid7even, zag dat er in de eerste coronagolf meer gepind werd. Hij zegt dat dat inmiddels veranderd is en dat het aantal pinbetalingen weer is zoals voorheen.

Toch heeft restaurant Studio Pasta de afgelopen periode niet alleen in het begin van de coronaperiode een verandering gezien in het betalen. Marcia Meijer (51), eigenaresse van Studio Pasta, vertelt dat er meer met de pin wordt betaald in haar restaurant. Verder geeft ze aan dat er nu ook meer mensen contactloos betalen met hun mobiele telefoon.

Naast Studio Pasta heeft ook de Albert Heijn de afgelopen coronaperiode een toename gezien in het aantal pinbetalingen. Volgens de supermarkt maakten de klanten landelijk gezien de afgelopen maanden meer gebruik van digitale middelen tijdens het winkelen en betalen. Ze zagen dat het aantal klanten dat de zelfscan gebruikt en het aantal klanten dat de Albert Heijn App gebruikt fors gestegen is.

Uit een onderzoek naar de effecten van het coronavirus op de pintransacties van het ING Economisch Bureau blijkt dat er nationaal wel verschillen zijn te zien per bedrijfstak. De pinbetalingen namen in vergelijking met voor de coronaperiode in de supermarkten met vijf procent af. Het nam in de voedselspeciaalzaken met acht procent toe. In de horeca daalde het met achttien procent en in de kledingwinkels zakte het met één procent. Eveneens komt uit het onderzoek voort dat er zeven procent meer contactloos gepind wordt vergeleken met voorheen.

Over de auteur

1 reactie

  1. Avatar

    Prima hoor.Ik betaal nu bijna alles met de pin.Dit verslag door gestuurd naar Hank ,woont vlak bij de Gijsbrecht!

    Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *