Goedgemutste nieuwe podcast voor en door Hilversummers

Goedgemutste nieuwe podcast voor en door Hilversummers

Uit zijn rugzak haalt presentator Yannick van de Wouw (23) twee microfoons, een audio interface, een headset en zijn bruine notitieboekje, waar telefoonnummers van politici tot bestellingen bij de Chinees in staan. Met deze spullen kan hij elke locatie veranderen in een radiostudio waar hij ‘Podcast Hilversum’ opneemt. De nieuwe ‘Podcast Hilversum’ wordt gemaakt voor en door Hilversummers en komt iedere vrijdag online.

De sociale en breed lachende Van de Wouw spreekt voor de vierde aflevering van de podcast af met Amber van Donselaar (22) en David Mol (21), eigenaren van koffiehotspot STEK. Midden op het Stationsplein staat hun tot koffietent omgebouwde container. In de sfeervolle container hangen posters, staan planten, ligt kinderspeelgoed en staan smaakvolle vintage meubels. Geïnspireerd door koffiezaakjes in Amsterdam, zagen zij in Hilversum een kans voor iets soortgelijks.

Onder het genot van een STEK-koffie, kan na het aansluiten van de microfoons de podcast beginnen.  “Ik zit hier middenin Hilversum op het Stationsplein en we zitten bij een ontzettend leuk koffiezaakje genaamd STEK en tegenover mij zitten de eigenaren: David en Amber”. De jonge eigenaren vertellen in tien minuten over het opzetten van STEK en de ervaringen van afgelopen maanden. Ze vertellen dat er al veel vaste klanten zijn, onder wie burgemeester Pieter Broertjes.  Ook vertellen ze dat hun denkwijze, eerst doen dan denken is, toen het ging over het opzetten van een koffie hot spot tijdens corona. Beiden zien ze potentie in het leuker maken van Hilversum.  “De bedoeling is dat we een positieve podcast hebben. We gaan niet twintig minuten lang alles opnoemen van de prullenbak die te vol zit tot aan het treingeluid dat net iets te hard is. We willen laten zien wat er gaaf is aan Hilversum”, zegt Van de Wouw.

“Deed ik het goed? Ik zou nog wel anderhalf uur door kunnen praten”, zegt Mol. Hoewel de microfoons inmiddels uit waren gezet en weer waren terug gestopt in de tas, ging het gesprek door over Hilversum en de ambities van Mol en Van Donselaar.

“Podcast Hilversum is voor Hilversum heel mooi, zeker omdat het de mediastad is. Iedereen heeft een stem nodig, en nu hebben we een medium waar dat kan”, vertelt Van de Wouw. De keuze om de eigenaren van stek in de vierde aflevering te hebben, werd dan ook gemaakt nadat eigenaar Mol zelf een berichtje stuurde naar de instagrampagina van de podcast, of hij samen met Van Donselaar te gast mocht zijn.

Van de Wouw wil tot slot het geluid opnemen van de koffiezaak, zodat luisteraars er meer beeld en of gevoel bij krijgen. Hij legt zijn microfoon naast het brede koffiezetapparaat en begint met het opnemen van de bonenmaler die gemalen bonen in de pistons verspreid, het zetten van bekers onder de machine door Mol, die zich vullen met espresso’s en die even later worden aangelengd met opgeschuimde melk met bovenop een hartje. “Audio is de parel onder de media, je kan de puurheid van de mens weergeven zonder dat er beeld bij komt”, vertelt Van de Wouw.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *