123Bezorgd: “Een alternatief platform was hoognodig”

123Bezorgd: “Een alternatief platform was hoognodig”

Bezorgers voor 123Bezorgd bij restaurant Siam Secret (aangeleverd)

Hilversumse restaurantondernemer Robert Matheeussen (57) richtte door ontevredenheid over het dominante bezorgplatform Thuisbezorgd een alternatief lokaal platform op, genaamd 123Bezorgd. “De hoge commissiekosten en de manier waarop Thuisbezorgd ondernemers behandelt hebben mij doen nadenken, waar uiteindelijk dit idee uit voortgekomen is”, aldus Matheeussen.

Ideeën voor een voordeliger bezorgplatform borrelden zo’n vier jaar geleden bij Matheeussen op. Samen met zijn vrouw runt hij restaurant Siam Secret, waardoor zij constant bezig zijn met het vergroten van het aantal bestellingen via hun eigen website. “Vervolgens merk je dat zo’n groot platform jouw reclamedoeleinden verprutst, door met hun kapitaal en machtspositie boven jouw eigen website te komen staan op Google.”

Daarnaast bedraagt het commissiepercentage van Thuisbezorgd 13%, exclusief 0,20 eurocent transactiekosten per bestelling. “Dit betekent dat de ondernemer over een kleine bestelling van 20 euro 14% van het bedrag aan de grootmacht moet betalen. Deze twee redenen hebben mij uiteindelijk over de streep getrokken om met een nieuw platform het voor de restauranteigenaren aangenamer te maken.”

Anderhalf jaar geleden is 123Bezorgd officieel online gegaan. Anders dan bij het bekende Thuisbezorgd betaalt de ondernemer bij 123Bezorgd 7% aan commissiekosten per bestelling, zonder extra transactiekosten. “Onderhand staat bijna elk restaurant op onze website, omdat het voor hen simpelweg een stuk voordeliger is. Met het rondbrengen van flyers en het ophangen van reclame hebben wij Hilversum bekend gemaakt van ons bestaan. Het is nu aan hen om in te zien dat er ook andere platforms zijn naast Thuisbezorgd.”

Siam Secret, de Pizzabakkers, Hungry Jake en Burgerhuis zijn de restaurants waar 123Bezorgd de meeste bestellingen van binnenkrijgt. Toen de restaurants in de periode van juni tot half oktober open waren stonden zij niet ingeschreven bij Thuisbezorgd, maar wel bij 123Bezorgd. “Doordat restaurants dicht moesten, hadden zij geen andere keus dan zich ook in te schrijven bij Thuisbezorgd. Hierdoor zagen wij de stijgende lijn in de maand augustus weer wat afzwakken.”

123bezorgd kan op het moment de klanten geen extra voordelen geven, afgezien van de IDEAL kosten die zij niet hoeven te betalen. “Het probleem is dat wij niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om extra voordelen te bieden aan de consument. Een kapitaalinjectie van iemand die potentie ziet in 123Bezorgd is dus wat wij nodig hebben om dat beetje extra aan de consument te kunnen geven.”

Andere bezorgplatforms proberen ook hun naam te vestigen in Hilversum, zoals UberEats. Net als Thuisbezorgd zijn zij een welbekend en kapitaalkrachtig bedrijf. “Gelukkig heeft 123Bezorgd er tot nu toe nog niet veel last van gehad. Wij hadden dit wel verwacht na de vele aantrekkelijke kortingen die zij de mensen hebben aangeboden.”

“Gelukkig ziet de maand december er voor 123Bezorgd tot nu toe goed uit. Consumenten die normaal gesproken uit eten gaan, bestellen nu online hun eten bij hun favoriete restaurant. Op deze manier hopen wij dat de ondernemingen alsnog rondkomen in deze barre tijden.”

Matheeussen wil graag plaatselijk blijven met 123bezorgd: “Door het kleinschalig te houden kunnen wij als bedrijf de beste service blijven bieden.” In de toekomst wil Matheeussen met 123Bezorgd de lasten van de bezorgrestaurants wegnemen door zelf te bezorgen voor andere restaurants: “Dit zal betekenen dat restaurants zich geen zorgen hoeven te maken over elektrische fietsen, scooters en dure verzekeringen die daarbij komen kijken.”

“Wij hopen dat de mensen thuis realiseren dat zij ondernemers extra hard kunnen steunen door op onze website te bestellen, simpelweg zodat zij minder geld hoeven af te staan”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *