Vrijstelling van de avondklok voor taxi’s

Vrijstelling van de avondklok voor taxi’s

Voor taxichauffeurs is het niet meer verplicht om tijdens de avondklok een werkgeversverklaring op zak te hebben. Dit zal de handhaving veel gemakkelijker maken en ook voor de chauffeurs is dit een fijne vrijstelling. De vraag is natuurlijk wel hoeveel werk er met zo’n avondklok nog zal zijn.

Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) heeft een paar dagen geleden gepleit voor een vrijstelling voor taxichauffeurs van de avondklok. Inmiddels is deze vrijstelling er en zijn alle voertuigen met blauwe kentekenplaten niet verplicht om een werkgeversverklaring bij zich te hebben. Henk Van Dijk (46), taxichauffeur bij RR Taxi Hilversum, zal er overigens wel een bij zich hebben. “Ik zal na negenen met een werkgeversverklaring gaan rijden, die mijn werkgever voor mij regelt. Deze verklaring is namelijk meer bedoeld voor als wij op gegeven moment zelf ook naar huis moeten”, vertelt Van Dijk. Van Dijk draait normaal de nachtdiensten van 17:00 uur tot 05:00 uur en dat doet hij drie dagen per week. “Alle diensten overdag zijn al bezet door anderen uit ons team, maar om toch wat meer tijd te boeken, ga ik vanaf zaterdag al om 15:00 uur beginnen met rijden.”

De taxibranche heeft het sinds de komst van corona al erg moeilijk. Met de ingevoerde avondklok zal het vermoedelijk nog lastiger worden om aan ritten te komen. Na 21:00 uur zal het taxivervoer alleen beschikbaar zijn voor de zorgmedewerkers, mensen die vanuit werk komen en voor noodgevallen. “Sinds maart 2020 is het al heel zwaar voor ons. Het werk is al met 95 procent gedaald. Met deze avondklok zal het werk nog minder worden, denk ik. Ik werk dan gelukkig nog voor een bedrijf, maar voor ZZP’ers is het al helemaal zwaar”, zegt Van Dijk. Hij heeft met zijn werkgever afgesproken om tot 21:00 uur te werken. “Daarna zal ik vanuit huis werken en mensen van de zorg ophalen of mensen die met nood naar het ziekenhuis moeten. Het wordt dit weekend dus vooral afwachten en aankijken hoe het zal verlopen. Ik vind het allemaal best onduidelijk”, aldus Van Dijk.

Of het OV zou blijven rijden was ook nog een vraag. Door corona krijgen de taxi’s tegenwoordig de meeste ritten vanuit het OV. “Dat was voor mij eerst ook nog een prangende vraag, of het OV nog wel zou blijven rijden. Gelukkig is dat wel het geval, anders zou het nog lastiger worden”, vertelt Van Dijk.

Volgens de KNV zal de vrijstelling voor taxi’s van de avondklok de handhaving eenvoudiger maken. Van Dijk is om die reden daarom ook blij met de vrijstelling. “Als taxichauffeur zie je veel en bij de meeste mensen die ik oppik, zijn er meer dan één persoon op visite. Veel mensen houden zich niet aan de maatregelen en dat wordt ook niet goed gehandhaafd, vind ik. Ik vind het gewoon heel slecht geregeld”, vertelt Van Dijk.

Verder adviseert het Outbreak Management Team (OMT) met betrekking tot het vervoer van kwetsbare groepen dat per taxi of taxibus maximaal één persoon per bank of rij vervoerd mag worden. Ze zouden dan ook niet recht achter elkaar mogen zitten. Ook wordt het dragen van een medisch mondkapje geadviseerd. Door deze adviezen wordt er aan gewerkt om de betreffende sectorprotocollen aan te passen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *