Keuze voor middelbare school bemoeilijkt door ontbreken van open dagen

Keuze voor middelbare school bemoeilijkt door ontbreken van open dagen

Met de huidige maatregelen is het voor middelbare scholen niet mogelijk om open dagen te houden, wat de middelbare schoolkeuze voor groep 8-leerlingen niet eenvoudiger maakt. Scholen doen er alles aan om de leerlingen zo goed mogelijk te informeren, maar voor veel leerlingen zijn de alternatieven die scholen aanbieden niet genoeg om een goed beeld van de school te krijgen.

De meeste open dagen die gepland waren in januari konden vanwege de maatregelen niet doorgaan. “Ik vind het een lastige keuze voor mijn dochter. Uiteindelijk wil ik dat mijn dochter zich thuis voelt op een school, maar dat kan zij nu niet ervaren”, vertelt groep-8 moeder Catalijn Voormolen (38). Voormolens dochter Evi (11) zegt blij te zijn dat ze vorig jaar wel naar open dagen is geweest: “Doordat we toen zijn geweest, weet ik het nu misschien iets beter. Toch had ik wel nog een keer gewild, zodat ik drie van de overgebleven scholen nog eens had kunnen zien.”

Het Alberdingk Thijm College heeft net als andere scholen veel alternatieven bedacht om groepachters en hun ouders goed te informeren. “Op onze site hebben we een pagina compleet ingericht om de groepachters met filmpjes over alle ins en outs van onze school te vertellen, genaamd de ATC Experience”, vertelt conrector Eva Casteleijn (43). Op deze pagina staan verschillende filmpjes, zoals een sfeerimpressie van de school, een filmpje waar de docenten vertellen wat het ATC zo leuk maakt en een filmpje waarin een kijkje wordt genomen in een les Engels.

Het Comenius College heeft ook passende alternatieven voor de groepachters, vertelt sectorleider van klas 1 en 2 Havo en 3 VWO Marrit Velt (36): “Op onze website staan algemene films, maar ook een VR-tour waarbij de leerling 360 graden door de school rond kan kijken. Bovendien zijn een aantal basisscholen bij ons op bezoek geweest toen het nog kon om een rondleiding door de school te krijgen. Ten slotte zijn wij met een aantal docenten langs geweest bij de scholen om presentaties te geven over onze school.” Het Comenius College biedt naast de evenementen ook het 8+-Plan aan. Dit plan laat groep 8-leerlingen naast het basisonderwijs vier middagen op het Comenius College sfeer proeven, waarbij ze telkens twee lessen van drie kwartier krijgen.

Toch is mevrouw Voormolen sceptisch over de informatietoevoer van de scholen: “Filmpjes op websites en leraren die op basisscholen langskomen, geven toch een vertekend beeld van de werkelijkheid, omdat zij enkel de positieve aspecten van de scholen laten zien. Het zou beter zijn als groepachters werden rondgeleid door de school en vragen konden stellen aan de leerlingen.”

Een open lesmiddag staat als volgende op de planning bij veel scholen, maar ook dit evenement is nog onzeker. Bij het Comenius College hebben ruim vijfhonderd leerlingen zich voor de lesmiddag op 9 februari opgegeven. “Wij willen hen in één middag een rondleiding en een aantal korte lessen geven, zodat ze goed de sfeer van de school kunnen proeven”, aldus sectorleider Marrit Velt. Het Alberdingk Thijm College heeft op de 10 februari ook een open lesmiddag gepland staan: “Bij ons zullen ze onder begeleiding van ATC-leerlingen en docenten een rondleiding krijgen, een paar lessen volgen en een korte film over de school bekijken”, vertelt conrector Casteleijn.

Zowel voor ouders als middelbare scholen zijn deze contactmomenten tussen de leerlingen en de school van groot belang. “Voor veel ouders is deze situatie lastig, omdat zij nu meer beslissen naar welke school hun kind gaat. Dat komt doordat de afgelaste evenementen zich juist focussen op het kind, waardoor groepachters nu minder goed een keuze kunnen maken”, aldus Eva Casteleijn.

Eindredactie: Gijs Eggenkamp

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *