Martine Van Vuure: “We zijn niet beter gaan draaien, maar we konden gelukkig wel blijven werken”

Martine Van Vuure: “We zijn niet beter gaan draaien, maar we konden gelukkig wel blijven werken”

Het afgelopen jaar is hectisch geweest voor uitvaartonderneming Van Vuure, volgens directeur Martine van Vuure (48). De opkomst van het virus zorgde weliswaar voor meer uitvaarten voor het bedrijf, maar het zorgde daarentegen wel voor een onrustige sfeer op de werkvloer.

Hoe valt het werk in deze tijd te omschrijven?

“Op het moment zijn wij hard aan het werk. Het is in januari altijd al drukker dan de rest van het jaar, maar nu hebben we de coronasituatie er ook nog eens bij. Ik merk dat we als bedrijf veel moeten schakelen, omdat de maatregelen constant veranderen. Door het virus moeten we dus veel vaker de uitvaart wijzigen, wisselen en aanpassen. En daarbij is de vraag, als een familielid besmet raakt, zal er dan sprake zijn van een domino-effect? Al met al is het dus veel onrustiger in vergelijking met de situatie van vorig jaar.”

Betekent dit dat er nu ook langere wachttijden zijn?

“Jazeker, het is lastiger voor naasten om een tijd te krijgen bij een crematorium. Hierdoor kan het wel eens zijn dat mensen uitstel moeten aanvragen, zodat mensen de uitvaart later kunnen houden.”

Hoeveel van overledenen die binnenkomen, zijn gestorven aan Corona?

“Dat is lastig om te zeggen, aangezien wij dit niet specifiek geteld hebben. In de maand april van vorig jaar was het minstens de helft van de overledenen die was gestorven door het coronavirus. Nu lijkt het wel weer iets af te nemen, maar toch merken we dat het toch wel één op de drie is die overlijdt aan Covid-19.”

Is de situatie op het moment anders dan vorig jaar tijdens de lockdown?

“Nee, het is eigenlijk vergelijkbaar. We weten daarentegen wel beter hoe we met deze onrust moeten omgaan. De uitvaarttak is een van de weinige takken waar veel uitzonderingen op de coronamaatregelen van kracht zijn. Zo mogen wij nog met een grote groep mensen een plechtigheid houden en hen na de uitvaart een kopje koffie of glas wijn aanbieden. Sinds 25 januari is het aantal toegestane bezoekers teruggeschroefd van honderd naar vijftig personen. Toch merkten wij dat veel mensen nu geen behoefte hebben aan grote uitvaarten, waardoor deze terugschaling geen groot probleem is.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat de coronamaatregelen worden nageleefd?

“Als mensen bij ons op condoleancebezoek komen, dan hebben we een looproute met looplijnen. Bij uitvaartplechtigheden moeten mensen als zij bewegen een mondkapje op, maar zodra zij zitten of moeten spreken dan mag deze af. Het is voor de veiligheid voor iedereen die daar rondloopt, dus wij doen ons best om dit zo goed mogelijk te handhaven.”

 In hoeverre heeft de onderneming last van de avondklok?

“Normaliter zijn uitvaarten nooit zo laat, maar omdat het nu zo druk is, gebeurt het wel eens dat het tot na 21:00 uur duurt. Maar wij zien ook dat de meeste mensen toch wel voor 21:00 uur binnen willen zijn, ondanks dat zij een bewijs hebben dat zij een uitvaart hebben bijgewoond. Dit geldt daarentegen niet voor de condoleancebezoeken, want daarbij moeten mensen gewoon om 21:00 uur thuis zijn.”

Wat zijn de reacties van naasten op hoe uitvaarten in deze tijd worden gehouden?

“Iedereen is anders, dus iedereen gaat daar verschillend mee om. Er zijn best veel mensen die teleurgesteld zijn in het feit dat het niet kan, maar zij hebben er wel begrip voor. Toch merken wij dat er veel mensen zijn die het juist mooi vinden dat de overledene zo intiem en klein herdacht wordt. Het is toegestaan om de plechtigheid te houden en daarna nog wat met elkaar te kletsen. Hierbij houden wij de zo veel mogelijk maatregelen in acht, maar als mensen ervoor kiezen om elkaar te omhelzen dan zijn wij ook geen politieagenten die hen gaan vertellen om dat niet te doen.”

Hebben mensen andere behoeftes ontwikkeld op het gebied van uitvaarten?

“Op het moment wordt er vaak gebruik gemaakt van een livestream tijdens een uitvaart, zodat mensen die niet aanwezig kunnen zijn, toch via een scherm mee kunnen kijken. Voorheen gebeurde dit zelden, maar nu is het bijna gebruikelijk bij een uitvaart. Daarnaast zien wij dat het afgelopen jaar meer overledenen zijn opgebaard in onze afscheidscentra. Doordat veel mensen thuiswerken denk ik dat zij het minder prettig vinden om iemand na het overlijden thuis te houden.”

Heeft de crisis gezorgd voor een opwaartse spiraal voor de onderneming?

“Ik ben natuurlijk blij dat wij ons werk hebben kunnen doen, waardoor we financieel wel inkomsten hadden en bezig konden blijven. Van half maart tot april hebben we het heel druk gehad, maar toen in een keer viel het ook weer wat stil. Dit is ook niet prettig, aangezien je dan telkens werknemers wisselend moet gaan inzetten. We zijn dus er dus niet per se als onderneming op vooruit gegaan.”

Wat doet het stijgen van de besmettingscijfers met het bedrijf?

“Nou ja, ik ben zelf wel een stuk voorzichtiger geworden. Wij worden er bij Van Vuure natuurlijk elke dag mee geconfronteerd, in de zin dat we de mensen zien die overlijden aan het virus. De Britse variant schijnt op langere termijn voor meer overlijdens te kunnen zorgen. Wij hopen daarom dat de situatie van Engeland niet overwaait naar hier, want dan zullen de cijfers zo snel oplopen dat het bedrijf het niet aankan.”

Eindredactie: Gijs Eggenkamp

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *