Alles van chocolade belangrijkste inkomstenbron voor patisserieën tijdens paasdagen

Alles van chocolade belangrijkste inkomstenbron voor patisserieën tijdens paasdagen

Foto: Creative Commons

Hilversumse patissiers hebben de drukke paasdagen gehad. Daaruit bleek dat (vaste) klanten nog altijd één favoriet paasproduct kochten bij hun lokale ondernemers, namelijk: chocolade in allerlei vormen en maten. Geeske Kramer (38), mede-eigenaar van patisserie Het Gooische Matras, en Margot Koegler (59), vennoot van Banketbakkerij Burgt, vertellen meer over hoe de paasdagen bij hen zijn verlopen.

“Tijdens de paasdagen waren er twee producten die erg goed liepen. Zo waren onze eigen paashazen in allerlei figuren erg gewild en verkochten wij veel opgemaakte paaseieren. Denk hierbij aan een halfgevuld ei met paasbonbons en andere lekkere inhoud”, vertelt Kramer. Eveneens zag Koegler een stijging van de producten met chocolade: “Naar de Pasen toe, ging alles van chocolade over de toonbank! Eitjes, hazen en bonboneieren waren het meest in trek bij de klanten. Daarnaast werd gebak en taart met paasversiering veel verkocht”.

Tevens was er een verschil te zien in het koopgedrag tussen kinderen en volwassenen, vertelt Kramer: “Mensen wilden toch iets gezelligs in huis halen. Kinderen kochten vaker paashazen, volwassenen kozen wat meer voor chocolade eitjes die ze met de hele familie deelden.”

Over de toenemende drukte rondom de paasdagen, maakten beide ondernemers zich geen zorgen. “Dat ging eigenlijk heel soepel. Mensen waren bewuster van het mijden van drukke plekken. In de ochtenden was het wel iets drukker dan normaal, maar dat hebben wij goed gereguleerd met allerlei maatregelen”, vertelt Kramer. Eén van die maatregelen was te danken aan het maximaal aantal klanten in de winkels, zegt Koegler: “Wij hebben een L-vormige winkel, met twee aparte in- en uitgangen. Hierdoor ontstond er meer ruimte voor mensen die wat langer wilden rondneuzen en écht even wilden winkelen.”

De patisserieën stonden ook niet versteld van de gunfactor van hun eigen vaste klantenkring. Wel kregen zij méér bestellingen van bedrijven. Kramer: “Deze winkel bestaat al 45 jaar. Wij hadden dus al een vast klantennetwerk. Mensen wisten al wat ze bij ons wilden halen”, vertelt Kramer met veel zelfvertrouwen. “Maar wat we wel merkten”, vervolgt Kramer, “is dat we meer brievenbuswaardige verpakkingen hebben verstuurd aan bedrijven”. Door deze optie hebben bedrijven hun werknemers thuis met een paaspakketje verrast. Koegler kan zich daar gedeeltelijk in vinden: “Er was zeker een flinke toename in het aantal bestellingen door bedrijven. Wij hebben ook een hele loyale klantenkring, maar corona heeft er echt voor gezorgd dat ons klantenbestand alleen maar groter is geworden.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *