Hilversum

Meer cameratoezicht en minder blauw!

Foto huppelepup

De gemeenteraad heeft woensdag 13 september besloten in de Raadzaal van Hilversum dat het cameratoezicht in uitgaansgebied in Groest en het Stationsplein wordt voortgezet. Partijen als BVNL, SP en D66 uiten hun zorg.

Woensdagavond vond de tweejaarlijkse evaluatie plaats in Raadzaal van Hilversum. Hier is door de gemeenteraad besloten het cameratoezichtbeleid voort te zetten, zoals nu ingesteld, tot in ieder geval mei 2025. Het evaluatierapport van afgelopen twee jaar schets een positief beeld over de effectiviteit van het cameratoezicht.

Om over vijf jaar de volgende evaluatie te bespreken vinden enkele partijen lastig.

‘Sinds 2012 is cameratoezicht in Groest onmisbaar’, vertelt Gerhard van den Top, burgemeester van Hilversum. ’Wij willen trends over een langere periode kunnen bekijken, daarom het voorstel’.

Een meerderheid van de partijen is akkoord gegaan met het voorstel.

Van den Top informeert dat bekendheid hetgeen is wat het aantal incidenten moet verlagen. Hoe wordt dit op lange termijn aangepakt? Door voorlichtingen op scholen te geven, een openbaar drugsverbod in te voeren en natuurlijk het efficiënt inzetten van agenten en boa’s aan de hand van camera’s.

‘Onze jeugd verdient het om veilig uit te kunnen gaan’, aldus de burgemeester.

Uit de afgelopen evaluatierapporten blijkt dat incidenten over de jaren heen afneemt maar, het toezicht niet te vervangen is door politie. Partij Belang van Nederland (BVNL) geeft aan dat bewoners behoefte hebben aan een vertrouwd gezicht op straat. Ook partijen als D66 en SP duiden aan zorgen te maken over de privacy van de omwonenden met het huidige cameratoezichtbeleid. Innovatieve suggesties als geluidssensoren, Artificial Intelligence of uitbreiding van het cameragebied werden gedeeld. Toezegging kregen de partijen op korte termijn niet.

Wil je hier meer over weten? Luister dan hier naar het interview met Burgemeester Van den Top en  Jude Amogabe:

Fatima Bongers

Fatima Bongers (2001), uit West-Friese Bovenkarspel (tegenwoordig wonend in Amersfoort), is studente op de School van Journalistiek. Eerder heeft zij de opleiding Managementassistent afgerond op het Horizon College (2020-2023). Hier was zij ook enige tijd de voorzitter van de studentenraad. Verhalen van beide kanten bekijken, creatief denken en analyseren is echt haar vak. Met plezier pitcht en schrijft zij nieuwsberichten voor SVJMedia. Verder is muziekliefhebber Fatima werkende als HR-intercedent op kantoor in de meest iconische concertzaal van Nederland, de Ziggo Dome. Maar een drukke planning houdt haar niet tegen van haar ambities en interesses! Altijd streven naar rechtvaardigheid en het ongehoorde verhaal. contact: fatima.bongers@student.hu.nl