In de centrale eindtoets van groep acht zijn de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en topografie verleden tijd. Scholen hoeven alleen nog maar te toetsen ‘wat nodig is.’ Dit houdt in dat de eindtoets, nu doorstroomtoets geheten, vanaf 2024 enkel vragen gaat bevatten die gaan over rekenen, taal en lezen.
Ruben van der Veen, docent aardrijkskunde op het A. Roland Holst College in Hilversum, wist niet wat hij hoorde. ,,Hoezo zou je die vakken schrappen? Kinderen moeten de wereld om hen heen leren te ontdekken. Hier baal ik ontzettend van.’’ Van der Veen merkt nu al dat er steeds vaker leerlingen zijn met een leerachterstand.
Ook ouders van toekomstig middelbare scholieren maken zich zorgen. ,,Ik ben bang dat de lessen kwalitatief achteruit gaan als de stof toch niet getoetst wordt,” vertelt Barbara (38) uit Hilversum. De moeder van 4 ziet de vakken aardrijkskunde en geschiedenis als essentieel voor de ontwikkeling. Ze overweegt haar kinderen preventief bijlessen te laten volgen. ,,Kennis van geschiedenis en topografie hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling.”
Volgens Ruben van der Veen zal het schrappen van de vakken uit de toets ervoor zorgen dat de leerlingen minder gemotiveerd zijn om hun best te doen in de reguliere lessen. Hij denkt dat de meeste leerlingen minder inzet zullen tonen zonder toets. ,,Het is belangrijk voor je basiskennis. Toets het dan op een andere manier, maar gooi niet meteen de hele toets voor deze vakken de prullenbak in.”
Luister hier het hele interview van Enza Clausen en Ruben van der Veen.