Kringloopwinkels de laatste jaren in trek

Kringloopwinkels de laatste jaren in trek

Steeds meer mensen doen hun inkopen bij kringloopwinkels, ook Hilversummers volgen deze trend. De Kringloper is de afgelopen jaren steeds positiever in het nieuws gekomen en heeft inmiddels een goed imago. Daardoor zijn de winkels, waaronder de vestiging in Hilversum, de laatste jaren steeds populairder geworden.

Martine ter Voert (31) werkt op het hoofdkantoor van Tomingroep, waar De Kringloper onder valt, en is verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van De Kringloper. Zij vertelt: “De winkel meet geen bezoekers, wel is de drukte in de winkel zichtbaar toegenomen in de laatste jaren.” Terwijl mensen vroeger dachten dat de kringloop was voor mensen met weinig geld, lijkt het nu juist hip te zijn om in de kringloopwinkel opzoek te gaan naar schatten en dingen die je kunt opfrissen of hergebruiken. Het team merkt dat De Kringloper de laatste jaren steeds meer mensen bereikt en dat het bezoek meer divers wordt. “Steeds meer jongeren gaan ons op sociale media volgen, en delen daarop ook foto’s van outfits die ze bij De Kringloper hebben gekocht”, aldus Ter Voert.

De winkel in Hilversum is één van de kleinste vestigingen van De Kringloper maar heeft veel doorloop en vaste bezoekers. “In Hilversum zijn ze veel bezig met vernieuwingen zoals de winkel weer helemaal een nieuwe draai geven en nieuwe concepten bedenken”, vertelt Ter Voert. De winkel is een innamepunt, daardoor heeft de winkel altijd meer dan genoeg spullen op voorraad. Het team controleert achter de schermen of spullen ze nog bruikbaar, schoon en compleet zijn.
“De inbreng van spullen is vaak seizoensgebonden. Wanneer het bijvoorbeeld mooier weer wordt, gaan veel mensen hun tuin opruimen en brengen ze oude tuinmeubelen naar de kringloop. Zoals de meeste mensen hun spullen seizoensgebonden inleveren, presenteren wij ze ook weer seizoensgebonden. Denk maar aan een kerstmarkt in December met alle verzamelde kerstspullen.”

De Kringloper valt onder het bedrijf Tomingroep, deze bestaat al 91 jaar en zorgt voor veel werkgelegenheid voor mensen met en zonder arbeidsbeperking. Het eerste doel van het bedrijf is zorgen dat iedereen een kans heeft op de arbeidsmarkt. Ook duurzaamheid is belangrijk voor het bedrijf. “Bij kringloopwinkels is dat duidelijk, er worden veel minder spullen weggegooid”, aldus Ter Voert.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *