Doortje Smithuijsen legt het fenomeen ‘influencing’ uit in het mediacollege ‘Influencers van de toekomst’

Doortje Smithuijsen legt het fenomeen ‘influencing’ uit in het mediacollege ‘Influencers van de toekomst’

Als wij naar het woord ‘influencer’ kijken hebben wij een compleet ander beeld in ons hoofd dan wat het letterlijk betekent. Het woord komt uit het Engelse taal en het betekent simpelweg iemand die anderen kan beïnvloeden. Maar voor de digitale mens is een ‘influencer’ iemand met veel volgers op het internet. Vrijdag, 29 oktober, heeft er een mediacollege plaatsgevonden in het Beeld en Geluid over de ‘’Influencers van de toekomst’’ gegeven door Doortje Smithuijsen.

Wereldwijd worden deze mensen achter een vergrootglas neergezet en gezien als voorbeedlfunctie. Zij worden veroordeeld als geen ander op elk kwestie zonder bij na te denken dat het ook normale mensen zijn. Maar hoe goed kent men het fenomeen ‘influencing’?
‘’Aangezien ik toch wel in de influencertijd ben opgegroeid dacht ik dat ik alles wel zou weten maar nee.’’ Aldus een van de studenten aanwezig bij het mediacollege.

In het mediacollege werd er ook een theorie uitgelegd over dat deze ‘beroemdheden’ in een vicieuze cirkel belanden waarin ze datgene blijven doen wat de volgers leuk vinden. Door de positieve feedback gaan influencers steeds meer hetzelfde doen, en ontvangen meer positieve feedback, en gaan ze weer hetzelfde doen maar dan in grotere maten. Op deze manier blijven ze dus in de ‘vicieuze cirkel’.

Een wat is de toekomst van ‘influencing’? Doortje Smithuijsen heeft in het media college het fenomeen besproken en wat het verleden, heden, en toekomst zal zijn van de influencer wereld. Ook kunt u hieronder het interview met Doortje beluisteren die daarover gaat.

Over de auteur

Paula Puia

Pluk de dag. Email: paulapuia@outlook.com

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.