Vanwege de huidige coronamaatregelen zijn openbare plekken zoals de bibliotheek en het buurthuis gesloten. Op deze plekken kunnen normaal gesproken mensen zonder toegang op stroom, doordat ze bijvoorbeeld dakloos zijn, kosteloos hun telefoon of laptop opladen. Door deze maatregelen hebben zij dus geen vrije toegang op stroom meer. Daarom kwam Jacqueline van Oostveen (51), commissielid van Leefbaar Hilversum, met het idee voor het Sociaal Oplaadpunt Stroom (SOS).

Ze kwam op het idee doordat ze een dakloze sprak die hierdoor problemen ervaarde. “Hij kon vanwege het feit dat hij geen huis heeft, niet thuiswerken bij zijn vorige baan. Nu wacht hij op telefoontjes of e-mails van een uitzendbureau voor een nieuwe baan, maar doordat hij zijn laptop en telefoon niet op kan laden is hij hier niet bereikbaar voor. Daarom heb ik toen een bankje in mijn voortuin gezet met een verlengkabel, zodat hij daar zijn spullen op kan laden. Hij is dolblij met mijn hulp!”

Het gaat niet alleen om stroom, het is volgens Van Oostveen namelijk een veel groter probleem dan het lijkt. “Sommige mensen onderschatten hoe digitaal het leven is geworden en hoe beperkt je dus bent als je geen toegang hebt tot die middelen. Een telefoon en laptop zijn tegenwoordig essentieel voor het vinden van bijvoorbeeld een baan of een huis. Als je deze apparaten niet op kan laden, dan kan je dus niks.”

Het plan is dus dat je een stoel of een bankje in de voortuin legt met een stroomkabel ernaast. Daarnaast maak je kenbaar dat je een SOS hebt en bepaal je de openingstijden. Het kenbaar maken kan bijvoorbeeld door lid te worden van de Facebookgroep Sociaal Oplaadpunt Stroom Hilversum, het door te geven in de straat of een bord in de voortuin te zetten. “Het is natuurlijk wel iets wat nog op moet gaan leven. Hopelijk zal het meer bekendheid krijgen, waardoor zo veel mogelijk mensen mee willen gaan doen. Er zou dan misschien een soort kaart kunnen komen, vergelijkbaar met de berenjacht, waar iedereen door kan geven waar en wanneer zij een stroompunt beschikbaar hebben.”

Naast het stroompunt in de eigen voortuin, wil Van Oostveen dat andere instanties iets met dit idee gaan doen. Daarvoor heeft zij al contact gehad met verschillende partijen. “Ik heb gebeld met De Cocon, Versa Welzijn en Kwintes. Zij gaven ook aan dat zij hier intern over na zouden gaan denken. Andere ondernemers en organisaties zouden hier ook een handje bij kunnen helpen. Daarnaast zijn er nog een hoop andere alternatieven te bedenken, zoals een kluisje, waar men zijn spullen in kan aansluiten en na een paar uur terug kan komen om de opgeladen apparatuur op te halen. Ik denk dat dit ook handige oplossingen zijn voor in de toekomst.”

“Het probleem is misschien niet zo zichtbaar, maar de oplossing is vrij simpel,” aldus Van Oostveen.