Hoe gaat het met de aankopen richting de feestdagen in Hilversum?

Hoe gaat het met de aankopen richting de feestdagen in Hilversum?

Uit cijfers van het CBS blijkt dat er een terugloop van aankopen is geweest onder consumenten in de maand oktober. Nu de feestdagen eraan zitten te komen is de verwachting dat de cijfers van aankopen zullen stijgen in Nederland, maar hoe zit het in Hilversum? Stijgen de cijfers of dalen deze juist?

Aan het Wagenmakers plein in Hilversum staat een winkel die zijn volledige focus heeft op bordspellen. De winkel genaamd Vendetta geeft de klant keuze uit meer dan tweeduizend verschillende spellen die stuk voor stuk een eigen avontuur bevatten. Aan de buitenkant een onopvallend bedrijf heeft bij binnentreden een rijke keuze aan spellen en een eigenaar die vol enthousiasme zijn werkt verricht en elke klant met een vriendelijke lach achter zijn mondkapje te woord staat.

Bij de kassa staat een man te praten met de eigenaar Robert Kerk, twijfelend of de klant nu twee of drie spellen moet kiezen wijst Robert erop wat de spellen stuk voor stuk speciaal maakt en na een paar seconden bedenktijd kiest de klant ervoor ze toch allemaal te kopen. Nu de cijfers van de aankopen van consumenten achteruit zijn gegaan in de afgelopen maand en de feestdagen eraan zitten te komen is er in de winkel tijd voor een goed gesprek. Van een daling in verkoop merkt Robert niks zo zegt hij: “Wij gaan nu in een drukke periode komen, het stijgt alleen maar. De laatste tien jaar zijn bordspellen enorm in de groei”. Passievol vertelt Robert over hoe bordspellen weer helemaal in de lift zitten en nu meer mensen de spellen kopen deze mensen ook zien dat de kwaliteit van de bordspellen een stuk omhoog is gegaan. “Het aanbod van bordspellen wordt steeds groter en de kwaliteit is heel erg hoog”.

In de winkel van Robert Kerk hangt een aangename huiselijke sfeer en de man die aan tafel zit discussieert met mijn collega Anastasiya Mulder over of er nog onafhankelijke journalistiek te vinden is in Nederland. Terwijl de discussie aan tafel doorgaat en er een ontspannende sfeer hangt in de winkel vraag ik Robert hoe hij er voor zorgt dat de stijging in de verkoop van bordspellen in zijn winkel blijft stijgen, hierop antwoord Robert op een duidelijke toon: ‘’De reclame die ik doe is alleen van mond tot mond, ik adverteer niet via blaadjes of bijvoorbeeld in de bioscoop”.

Toch zijn de algemene cijfers van het consumentenvertrouwen gedaald van -10 tegen -19 in Oktober. Door een stijging van de prijzen en een stijging van prijzen in gas en brandstof daalde de bereidheid van de consument om aankopen te doen en deze neerwaartse trend zet nog steeds door volgens het CBS. Zowel in Nederland als in Hilversum wordt dit gemerkt ook zien de inwoners de financiële situatie somberder in en corona kan hier een rol in spelen nu er weer strengere maatregelen worden verwacht.

Mijn collega Anastasiya Mulder praat verder met econoom Michiel Lugt over de daling van het consumentenvertrouwen in Nederland:

Over de auteur

Jesper Gorter

Ik ben Jesper. Ik kom uit Hilversum en ben een beginnende journalist die items maakt over Hilversum. email: Jesper.gorter@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.