Psychologie en de feestdagen: het gaat meer samen dan je denkt

Psychologie en de feestdagen: het gaat meer samen dan je denkt

December is aangebroken, de kerstversieringen hangen in de straten en de feestdagen collecties laten natuurlijk ook in Hilversum de schappen overstromen. Kerst en oud en nieuw: de dagen waarop we gezellig langs de familie gaan, of het misschien wel gezellig vieren met onze vrienden.

Vrolijke feestdagen

Waar komt de behoefte om de feestdagen door te brengen met onze geliefden eigenlijk vandaan? Welke psychologische truckjes worden gebruikt om deze collecties extra aantrekkelijk te maken en waarom werken deze zo goed op mensen?

Gezondheidszorgpsycholoog Najla Edriouch vindt het niet raar dat mensen uitkijken naar de feestdagen. Volgens haar is samen zijn een universele psychologische basisbehoefte van de mens. “De feestdagen zijn een uitgelezen kans om op een speciale manier tijd door te brengen met je dierbaren. Samen een maaltijd eten, stilstaan bij mooie jeugdherinneringen of elkaar in het zonnetje zetten met een mooi cadeau of lieve kaart kunnen leiden tot een dosis extra geluk en onderlinge verbondenheid.”

Hoe bedrijven hierop in spelen

Om hier meer over te weten, ga ik het gesprek aan met neuromarketingspecialist en co-founder van het bedrijf braynz, Sergio Romijn. Neuromarketing past neurowetenschap toe op het gebied van marketing door middel van bijpassende onderzoeksmethoden, zoals een hersenscan. Het doel hiervan is om producten beter te laten aansluiten bij behoeftes van consumenten. Hoe werkt dit rondom de feestdagen?

“Het heeft met alles te maken eigenlijk. Met kleur, design, het doel van het product. Al deze dingen hebben er zeker mee te maken.” Aan het woord is Sergio Romijn.

“De associatie die je met feestdagen hebt, die je aangeleerd krijgt, is dat de feestdagen een gezellige tijd met familie zijn. Het moet vrolijk zijn dat is ook wat alle winkels en reclames uitstralen”, zegt Sergio. Volgens hem is dit een gevoel dat jaarlijks weer terug keert en hier spelen winkels op in. “Als je ernaar kijkt commercieel gezien dan wordt dat vrolijke gevoel op allerlei manieren opgewekt, jaar in jaar uit.”

Volgens Sergio is de manier hoe winkels hierop in spelen innovatie. Het bedenken van een net wat nieuwer product dan vorig jaar. Iets wat niet te veel afwijkt van het oude en vertrouwde, maar het moet wel onze nieuwsgierigheid prikkelen. “Het thema is hetzelfde, kerst en het borduurt voort op nieuwe ontwikkelingen, nieuwe ideeën”, zegt hij. Als er een nieuwe innovatieve touch op een product zit voelen wij als mens ons hier tot aangetrokken, tegenwoordig gebeurt dit veel met producten zoals elektronica en licht.

Als het op reclames aan komt, zie je rondom de feestdagen een terugkerend patroon van dezelfde elementen: familie, lekker eten, gezelligheid. Dit is allemaal om het gevoel nog even extra te versterken. Om de associatie weer op te roepen. “Het gevoel dat je kent van Kerst willen ze ook overbrengen in hun commercials”, zegt Sergio. “Het gaat nu echt over feest en gezelligheid. Om mensen ook weer dat gevoel te geven.”

Waarom mensen de associatie leggen

Maar waarom werkt dit? Hiervoor zit ik aan tafel met Jasper van Vugt docent humanities aan de Hogeschool van Utrecht, om te praten over wat mensen zo aantrekt tot de feestdagen. “Mensen leggen een verband tussen de feestdagen en een goed gevoel omdat ze vrij zijn en tijd doorbrengen met de mensen waar ze van houden, bijvoorbeeld hun geliefden en familie. Ze kunnen even echt aandacht en tijd voor elkaar hebben”, zegt hij.

Tijd doorbrengen met de mensen die je liefhebt, de mensen waar je het fijn vindt om bij te zijn, geeft vervulling. Samen zijn is namelijk een van de basisbehoeften van de mens. “Het zorgt voor onderlinge verbondenheid omdat de banden even worden aangehaald, sommige familie leden zie je maar een paar keer per jaar en dat is dan met de feestdagen. Dit zorgt voor een positieve sfeer.”

Zelf vindt Jasper het ook belangrijk om tijd vrij te maken voor zijn familie rondom de feestdagen. “Ik vind het altijd belangrijk om daar in ieder geval een dag voor vrij te maken.”

In Hilversum

De feestdagen zijn dus een tijd vol goede gevoelens en bedrijven die precies weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Om hier dieper op in te gaan spreekt mijn collega Jasmijn Brasser met Fabienne Engels, de eigenaresse van Toute Fabienne in Hilversum:

Over de auteur

1 reactie

  1. A. VAN DER POEL

    interessant onderwerp!

    Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.