{"id":1065,"date":"2024-10-09T18:37:41","date_gmt":"2024-10-09T16:37:41","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/hilversum\/?p=1065"},"modified":"2024-10-27T13:56:16","modified_gmt":"2024-10-27T12:56:16","slug":"heropleving-vinyl-ook-zichtbaar-op-hilversumse-platenbeurs-mensen-zijn-toch-op-zoek-naar-beleving","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/hilversum\/1065\/heropleving-vinyl-ook-zichtbaar-op-hilversumse-platenbeurs-mensen-zijn-toch-op-zoek-naar-beleving\/","title":{"rendered":"Heropleving vinyl ook zichtbaar op Hilversumse platenbeurs: \u2018Mensen zijn toch op zoek naar beleving\u2019"},"content":{"rendered":"
Bij de platenbeurs op het marktplein is het druk. Deze zondagmiddag staan er 25 kramen met kisten vol vinyl. Waar de \u00e9\u00e9n snuffelt tussen de tweedehands lp\u2019s, gaat de ander bakken vol nieuw vinyl langs op zoek naar nieuwe aanwinsten. Dat er veel mensen op de beurs afkomen was te verwachten, want de populariteit van vinyl is afgelopen jaren flink toegenomen. <\/strong><\/p>\n Volgens brancheorganisatie NVPI werd er in 2022 voor 37 miljoen euro aan lp\u2019s verkocht in Nederland, dat is zo\u2019n 8,6 miljoen euro meer dan in 2021. Deze verkoopcijfers zijn opmerkelijk hoog, want sinds de opkomst van de cd rond 1982, en later de digitale streamingsplatforms, daalde de verkoop van vinyl sterk. Maar sinds een aantal jaar zit de langspeelplaat weer in de lift.<\/p>\n Het begint uit liefde voor de muziek Op de hoek staat een lange kraam, met erachter gele spandoeken waar \u201850% KORTING\u2019 op staat. De spandoeken lijken hun werk te doen, want er staat een grote zwerm mensen bij de kraam. De meeste tweedehands lp\u2019s kosten tussen de vijftig cent en tien euro. Carla Ossenblok, standhouder van de kraam, vertelt ook nieuw vinyl aan te bieden: \u2018Die platen worden ingekocht bij groothandelaren.’ De prijzen hiervan liggen een stuk hoger, rond de vijftig euro.<\/p>\n Op zoek naar beleving Ook de behoefte aan iets tastbaars lijkt invloed te hebben op de heropleving van de langspeelplaat, vertellen verschillende standhouders. Bezoeker Chris herkent die behoefte. Met al zes nieuwe aanwinsten in zijn hand staat hij fanatiek te speuren in een bak lp\u2019s. \u2018Als ik naar mijn platenkasten kijk en ik zie al die titels staan, dat is toch mooi. En ook zo\u2019n naald erop zetten, fantastisch geluid\u2019, vertelt hij.<\/p>\n Van The Rolling Stones tot Taylor Swift Er passeert een tweetal jongens van een jaar of achttien. \u2018Eigenlijk moeten we echt kijken of we een Taylor Swift plaat kunnen vinden\u2019, zegt de \u00e9\u00e9n tegen zijn vriend. \u2018Vroeger kwamen er vooral oudere mensen op de beurzen af, tegenwoordig zie je ook heel veel jongeren rondlopen\u2019, vertelt Wilco. Dit is iets wat een aantal jaar geleden niet voor te stellen was. Hij vertelt verder: \u2018Ze komen vooral voor nieuwe artiesten zoals Lana del Rey en Taylor Swift. Maar ook voor hiphop. Denk aan Post Malone, Tyler, The Creator en Kanye West. Dus we zorgen dat dat ook aanwezig is op de platenbeurs.\u2019<\/p>\n Taylor Swift op de cover van een lp \u2013 Foto: Isis van der Meulen<\/p><\/div>\n Sinds elf uur vanochtend staat Jochem Geerdink als standhouder op het marktplein. Rond twaalf uur staat er een enkeling bij zijn kraam in de grijze bakken met nieuw vinyl te snuffelen. \u2018Mijn doelgroep slaapt nog\u2019, zegt hij. De jongeren verwacht hij later op de dag. Jochem koopt zijn platen in bij onder andere Urban Outfitters in Amerika. \u2018Drie jaar geleden bracht Urban Outfitters alle albums van One Direction uit, die nog nooit op vinyl waren verschenen. Er kwamen vrouwen van begin twintig bijna huilend bij me, omdat ze blij waren dat ze een lp konden krijgen\u2019, vertelt Jochem. \u2018Ik vind het leuk om lp\u2019s aan te bieden die normaal niet heel bereikbaar zijn. Als je zelf platen bij Urban Outfitters in Amerika gaat bestellen, komt er namelijk veertig euro verzendkosten op. Dan kost een plaat al gauw tachtig euro.\u2019<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Sinds een aantal jaar zit de langspeelplaat weer in de lift. Afgelopen 6 oktober was er op het Marktplein van Hilversum een platenbeurs.<\/p>\n","protected":false},"author":3538,"featured_media":1066,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[1,34],"tags":[],"class_list":["post-1065","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-cultuur-vrije-tijd","category-zakelijk","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
\n<\/strong>Gekleurde kramen en enthousiaste bezoekers vullen het marktplein. Uit JBL-boxjes die tussen de rijen met bakken lp\u2019s verstopt staan, klinken The Beatles en The Rolling Stones. Vanochtend kregen de standhouders een plekje op de beurs aangewezen door Wilco de Bruin, organisator van de beurs en eigenaar van Variaworld. Een bedrijf dat online lp\u2019s en cd\u2019s aanbiedt en daarnaast drie fysieke winkels heeft, in Utrecht, Zwolle en Deventer. De platenbeurs in Hilversum is \u00e9\u00e9n van de vele platenbeurzen die Variaworld dit jaar organiseert. Wilco staat met zijn kraam op het midden van het plein. Er staat een groot wit busje achter hem, waardoor hij met zijn rode Variaworld-trui meteen opvalt. Hij wijst \u00e9\u00e9n voor \u00e9\u00e9n de kraampjes aan. De standhouders blijken uit allerlei steden en dorpen in het land te komen of zelfs uit een buurland. Sommigen bieden tweedehandsplaten aan, anderen nieuw vinyl, limited editions of singletjes. Maar \u00e9\u00e9n ding hebben ze gemeen, vertelt Wilco: \u2018Het zijn allemaal liefhebbers die ooit een platenwinkel zijn begonnen of alleen maar beurzen doen. Maar het begint allemaal uit liefde voor de muziek; het verzamelen en er dan werk van maken.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Eigenlijk is vinyl nooit weggeweest. Het was een tijdje niche, maar nu is het voor de massa terug\u2019, vertelt Wilco. De behoefte aan beleving lijkt volgens verschillende mensen op de beurs de grootste aanleiding te zijn voor de heropleving van de langspeelplaat. Zo vertelt Wilco: \u2018Een plaat beluister je anders dan muziek via een streamingsdienst. Met Spotify op kan je ook tegelijkertijd door de stad lopen of de vaatwasser uitruimen. Voor een plaat ga je echt zitten en luisteren.\u2019 Ook het feit dat je een plaat niet makkelijk door kunt spoelen, zorgt voor een andere beleving. \u2018Je gaat veel bewuster luisteren. Met Spotify luisteren mensen flarden van een album. Zo mis je het verhaal dat de artiest met een album probeert over te brengen\u2019, vertelt Wilco.<\/p>\n
\n<\/strong>Chris begon tijdens zijn middelbare schooltijd, zo\u2019n vijftig jaar geleden, met het verzamelen van lp\u2019s. Zijn verzameling bestaat uit een paar duizend platen. Het is nog te overzien, vindt hij. \u2018Er zijn ook echte freaks die wel tienduizenden platen hebben.\u2019 Chris vertelt dat zijn verzameling uit platen bestaat die in zijn tienerjaren hoog aangeschreven stonden bij Radio Veronica. \u2018Ik verzamel nu eigenlijk alles wat door de critici gewaardeerd werd. Symfonische rock, jazz, Queen en The Rolling Stones\u2019, voegt hij eraan toe. Aan Spotify is hij nooit begonnen.<\/p>\n