HOUTEN-Bij Broodje Ben, een klein familierestaurant op de hoek van het Rond in Houten, hangt op een doordeweekse woensdagmiddag een ontspannen sfeer. De lunchdrukte is voorbij, waardoor de medewerkers even tijd hebben om op te ruimen en zich voor te bereiden op de rest van de dag. Kelly Warmerdam heeft de leiding over de zaak en neemt even pauze op een stoel in de hoek. Terwijl haar broertje Sander Warmerdam de broodjesvoorraad aanvult en de werkplek met een doek aan het schoonmaken is. De geur van versgebakken broodjes hangt niet meer zo sterk in de lucht.
Een familiebedrijf
Kelly Warmerdam, die samen met haar broertje Sander werkt, vertelt over de dynamiek van het familiebedrijf. ‘Ik werk hier nu tien maanden, sinds februari. Het was een stap die ik bewust nam, omdat ik het bij de McDonald’s niet meer vond passen. Mijn tante is de eigenaar, en mijn broertje werkte hier al, dus ik besloot het ook te proberen’, legt Kelly uit. Broodje Ben is een relatief nieuw bedrijf, maar de betrokkenheid van de familie maakt het voor het personeel al snel een vertrouwde werkomgeving. ‘We vullen elkaar goed aan’, zegt Kelly. ‘We werken goed samen, mijn broertje en ik, en ook met mijn tante gaat het heel goed. We hebben veel plezier in ons werk, zelfs als we tussendoor een geintje maken.’
Samenwerken als familie
Dat de familiebanden in het team zorgen voor een positieve sfeer, blijkt uit Kelly’s verhaal. Ze vertelt dat ze het in het begin best spannend vond om met haar broertje en tante samen te werken. Aangezien ze elkaar elke dag ook thuis zien, maar het tegendeel bewijst zich. ‘Wij kunnen goed samenwerken. We vullen elkaar aan zonder veel te hoeven zeggen’, vertelt ze.
Ondanks dat het een klein team is, lijken de werkprocessen soepel te verlopen. Kelly vertelt: ‘We hebben een vast team, en we weten goed wat we van elkaar kunnen verwachten. Bij andere collega’s moet je soms iets vragen, maar wij weten precies wie wat doet.’
Plannen voor uitbreiding
‘Het gaat steeds beter, en dat merken we vooral in de toename van de bestellingen’, zegt Sander. We hebben nu ook een reclame auto om in de buurt meer bekendheid te krijgen.’ Kelly voegt toe dat de zaak binnenkort ook een terras krijgt, waardoor klanten in de zomer lekker buiten kunnen zitten. Dit zou volgens haar de aantrekkingskracht verder vergroten. Toch blijft er enige uitdaging voor het team, vooral als het gaat om het aannemen van extra personeel. Sander vertelt: ‘We werken met een klein team, en als er iemand ziek is, kan dat best lastig zijn. Vooral op de drukke dagen is het belangrijk dat iedereen fit is.’ Maar de Warmerdams zijn optimistisch over de toekomst. ‘We denken erover om extra personeel in te huren als de zaak verder groeit’, aldus Sander Warmerdam.
Sociale media
Het is duidelijk dat Broodje Ben zich niet alleen richt op de lokale klanten, maar ook meer buiten de stad wil uitbreiden. Ze zijn actief op sociale media, zoals TikTok. Wat hen helpt om een jonger publiek aan te spreken. ‘We gebruiken TikTok vooral voor het plezier, maar het helpt natuurlijk ook om bekendheid te genereren’, vertelt Kelly. ‘Onze nicht beheert het account, maar we doen ook af en toe mee als we iets leuks willen posten.’
Toekomst
Voor de toekomst ziet het familiebedrijf veel mogelijkheden. De locatie biedt ruimte voor verdere groei. Met de komst van een terras en extra personeelsleden, hoopt het team de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Toch blijft het behouden van de persoonlijke sfeer de prioriteit. ‘We willen de sfeer in de zaak niet veranderen. Dat is de kracht van ons bedrijf, en dat willen we in de toekomst zeker zo houden’, zegt Kelly. Broodje Ben is dus een klein, maar groeiend familiebedrijf met ambitie. De Warmerdam-familie is er in geslaagd om een sterke band te creëren met hun klanten, en met de plannen voor uitbreiding zal de zaak waarschijnlijk een nog belangrijkere rol gaan spelen in de lokale gemeenschap.