{"id":1802,"date":"2025-04-30T00:23:54","date_gmt":"2025-04-29T22:23:54","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/houten\/?p=1802"},"modified":"2025-05-16T01:50:58","modified_gmt":"2025-05-15T23:50:58","slug":"fietsbond-houten-fatbikes-brengen-risicos-mee","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/houten\/1802\/fietsbond-houten-fatbikes-brengen-risicos-mee\/","title":{"rendered":"Fietsersbond Houten: ‘Fatbikes brengen risico\u2019s mee’"},"content":{"rendered":"
HOUTEN – De populariteit van fatbikes is ook in Houten niet meer te negeren. Vooral onder jongeren zijn de elektrische fietsen in trek. Maar de populariteit van deze voertuigen zorgt volgens Fietsersbond Houten voor nieuwe uitdagingen op het fietspad. Voorzitter JanPeter Westein ziet de risico\u2019s toenemen, vooral als het gaat om jonge gebruikers. \u201cSoms zie ik kinderen uit groep 8 op een fatbike naar school rijden, dat is gewoon gevaarlijk\u201d.<\/strong><\/p>\n Waarom denkt u dat jongeren kiezen voor de fatbike?<\/strong> Maakt de Fietsbond zich zorgen over de opkomst van de fatbike in Houten?<\/strong> Zou een minimumleeftijd voor fatbikes een oplossing zijn?<\/strong> Wat bedoelt u precies met betere handhaving?<\/strong> Ziet u een rol voor de Fietsersbond in dit debat?<\/strong> Zijn er plekken in Houten waar het nu al echt knelt?<\/strong> Hoe kijkt u naar de toekomst van de fatbike?<\/strong> HOUTEN – De populariteit van fatbikes is ook in Houten niet meer te negeren. Vooral onder jongeren zijn de elektrische fietsen in trek. Maar de populariteit van deze voertuigen zorgt volgens Fietsersbond Houten voor nieuwe uitdagingen op het fietspad. Voorzitter JanPeter Westein ziet de risico\u2019s toenemen, vooral als het gaat om jonge gebruikers. \u201cSoms zie […]<\/p>\n","protected":false},"author":3462,"featured_media":1804,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[32,35],"tags":[],"class_list":["post-1802","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-jongeren","category-wonen","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
Dat heeft denk ik vooral te maken met uitstraling en gemak. Het is een stoer voertuig, een beetje te vergelijken met een brommer. Daarnaast hoef je op een fatbike vaak minder moeite te doen: je hoeft niet te trappen, je gaat sneller, en je bent in korte tijd waar je moet zijn.<\/p>\n
Ja, tot op zekere hoogte. Het zijn niet per se grote zorgen, maar we merken wel dat het spanningen veroorzaakt. Vooral op drukke fietspaden. En dan heb je ook nog het feit dat sommige kinderen echt nog jong zijn. Ik heb wel eens een kind uit groep 8 op zo\u2019n ding zien rijden. Dat is gewoon niet verantwoord. Een fatbike is groot, zwaar, en veel moeilijker te besturen dan een gewone fiets.<\/p>\n
Misschien wel. Maar dan moet je ook naar de gevolgen kijken. Als jongeren geen fatbike meer mogen gebruiken, gaan ouders misschien eerder de auto pakken. En dat levert weer meer drukte en vervuiling op. Dus je moet een balans zoeken. We pleiten daarom meer voor betere handhaving dan voor strenge verboden.<\/p>\n
Er zijn nu veel fatbikes die zijn opgevoerd, maar er wordt nauwelijks gecontroleerd. Als we ervoor zorgen dat fatbikes niet opgevoerd zijn en gebruikers zich aan de verkeersregels houden, zou dat al een hoop schelen. Ook educatie is belangrijk, jongeren moeten leren hoe je je verantwoordelijk gedraagt op zo\u2019n voertuig.<\/p>\n
Zeker. We proberen invloed uit te oefenen op lokaal beleid. Dat doen we bijvoorbeeld door inbreng te leveren bij herinrichtingen van fietspaden. In Houten worden de fietspaden steeds drukker, van bezorgscooters tot bakfietsen, en nu dus ook fatbikes. We dringen erop aan dat fietspaden breder worden aangelegd, bijvoorbeeld minimaal vier meter bij tweerichtingsverkeer.<\/p>\n
Ja, een bekend voorbeeld is de Molen. Dat is een belangrijke route naar het centrum. Bij een recente herinrichting wilden ze het fietspad versmallen, maar daar hebben we bezwaar tegen gemaakt. Ook zijn er bochten met weinig zicht, waar snelheidsverschillen gevaarlijk zijn. Die plekken zouden echt moeten worden aangepakt.<\/p>\n
Ze zullen blijven. Maar als we willen dat ze veilig deel blijven uitmaken van het verkeer, moeten we nu nadenken over duidelijke regels, educatie en infrastructuur. Dan kunnen we profiteren van de voordelen, zonder dat het ten koste gaat van andere weggebruikers.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"