Fulpra Nieuwegein ontwikkelt een vrachtfiets om bestelbusjes in Europese binnensteden te vervangen

Fulpra Nieuwegein ontwikkelt een vrachtfiets om bestelbusjes in Europese binnensteden te vervangen

NIEUWEGEIN – Door Jo-Anne Loosman. Nu we tegenwoordig alles kunnen bestellen, zien we ze steeds vaker: bestelbusjes. Voornamelijk in de binnensteden zoals Amsterdam en Utrecht zorgen deze voor overlast. Zo passen de bussen vaak niet door de kleine straatjes en nemen de bussen te veel ruimte in beslag. Daarom probeert Fulpra alle bestelbussen te vervangen door vrachtfietsen. Met dit idee hebben ze plek vier bemachtigd op de KVK-innovatie top 100 lijst van 2021.

De vrachtfiets
Als een van eerste bedrijven is het Fulpra gelukt om een bezorgfiets te ontwikkelen met een RDW-keuring op veiligheid & kwaliteit voor toelating door heel Europa. Opgericht door Niels Markvoort en Michel van Eijnatten bevindt het bedrijf zich in Nieuwegein. ‘We hebben eigenlijk een uniek stukje voertuig ontwikkeld speciaal voor de binnensteden, we beogen alle bestelbussen eigenlijk te vervangen, omdat die met name niet alleen vervuilend zijn maar ook heel belastend voor de stad,’ vertelt Michel.

Uitstoot en overlast
Bestelbussen zijn namelijk verantwoordelijk voor 40 procent van de fijnstofuitstoot van het wegverkeer. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau CE Delft. Het uitstootoverschot komt doordat vrijwel alle bestelbussen op diesel rijden en ruim de helft geen roetfilter heeft. ‘De fiets is een elektrische fiets, dat vervuilt nog wel iets, als je de ecologische footprint zou terugrekenen van zo’n product, maar dat is te verwaarlozen ten opzichte van een auto of bus. Het is nagenoeg uitstootvrij,’ zegt Michel. ‘Een batterij moet alleen nog wel opgeladen worden. Dit zou je in principe helemaal klimaatneutraal kunnen doen als je de accu volledig oplaadt met groene energie.’

Naast vervuiling zorgen de bussen ook voor veel overlast en onveilige situaties. Veilig Verkeer Nederland kreeg afgelopen jaar een recordaantal klachten over de bussen, zo’n 1350 meldingen van overlast. Door de grootte van de wagens blijkt een aanrijding met een bestelbus twee keer zo dodelijk dan een aanrijding met een gewone auto volgens SWOV en TU Delft. In totaal zijn ongeveer 10% van het totaal aantal verkeersdoden gerelateerd aan bestelbussen.

Toch is het niet zo gemakkelijk om de twee werelden van een bus en een fiets te combineren. De fiets is door veel keuringen heen gegaan. ‘Er zit bijna vier jaar aan ontwikkeling in ons voertuig, want een bestelwagen heeft ook veel voordelen. Namelijk dat het oersterk is en minder snel kapotgaat dan een fiets en je kan heel veel meenemen,’ zegt Michel. ‘Een uitgangspunt voor ons is dat je zoveel mogelijk mee kunt nemen, zo’n drieduizend liter in volume en gewicht.’

PostNL

PostNL Pilot fiets.

PostNL is een pilot gestart met vijf prototypes van de fiets in Nijmegen, gesponsord door gemeente Nijmegen en provincie Gelderland. PostNL speelt daarbij een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling van de fiets. ‘Door feedback te geven en mee te denken hoe het beter kan en überhaupt hoe zij het product graag zouden willen inzetten,’ vertelt Michel. ‘Dat heeft weer geleidt tot heel veel aanpassingen en het model wat we inmiddels nu hebben.’ De fiets wordt verder al gepilot in verschillende Europese landen zoals Zweden, Frankrijk en Engeland.

Ondanks dit succes hadden de mannen de vierde plek niet verwacht. ‘We hadden helemaal niet het idee dat we in de top tien zouden komen, laat staan de top vijf. We zijn er super blij mee want het zegt wel wat,’ zegt Michel. ‘Een bestelwagen heeft nog steeds heel veel nut en gelukkig worden ook veel daarvan elektrisch maar binnen de steden gaan ze eruit, daar ben ik van overtuigd.’

Aanvullende video door Cynthia Wijnen

[embed]https://youtu.be/rv8ACgp5Au8[/embed]

Over de auteur

Jo-Anne Loosman

Mijn naam is Jo-Anne Loosman. Ik ben 18 jaar oud en student journalistiek. Mijn interesses zijn erg breed en ik schrijf dan ook artikelen over veel uiteenlopende onderwerpen. Later hoop ik mooie documentaires te maken.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *